Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skicka mail

Skicka mail

Hej! Jag misstänker att jag har missat nå'n viktig inställning i mitt mailprogram.. Hämtar både hotmail & spraymail via Outlook Express. Har nyligen gjort en systemåterställning, & nu kan jag inte skicka iväg mail med spray längre. Hämta går bra. Med hotmail kan jag både skicka & hämta. Har kollat kontoinställningarna femtielva gånger, men tydligen missar jag nå't väsentligt, för jag får inte till det...
Förslag?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Linda

vad har du för ISP ? Telia ?

I så fall så måste du nog byta utgående mailserver i outlook för att få det att fungera!

på SMTP server skall det stå "mail1.telia.com" alternativt "smtprealy1.telia.com" annars går det inte iväg några mail alls....

Har du annan operatör, så kolla med dom om inställningarna..

// Xenix
Hej. Har du provat att bocka i "Servern kräver autentisering" under servrar? Har för mig att Spray kräver det för att funka. /Ari
Korrigering....

smtprelay1.telia.com

Korrekt stavning är mycket viktigt i detta fallet.....
Annons
Jag har tdc som internetleverantör... Jag har inte brytt mig om att skaffa nå'n mailadress hos dem, orkar inte byta adress fler gånger. Allt gick som sagt bra tills jag gjorde den där systemåterställningen pga andra problem. Jag har provat bocka i & ur alla rutor jag hittar i oändligt många kombinationer, men datorn vill ändå inte som jag vill, suck! Ibland undrar jag om jag helt enkelt är för korkad för att klara av att ha en egen dator...
Om du har TDC som leverantör, så måste du ju använda deras SMTP server, för även om du ansluter din outlook till en online brevlåda, så skickar du ju med din egna mailserver när du skall ha iväg ett mail ?

Så om du bara fyller i rätt SMTP server så skall det fungera som en klocka för dig!

// Xenix
Linda!

Är man förståndig,så har man bara en mailadress.Hotmail är
världens största med 400 milj.användare,så använd den,och
använd deras skräppostfilter,så har du inga bekymmer.
Outlock kan du avinstallera.
..njae, nu är det så att jag råkar gilla Outlook Express, så avinstallation blir nog inte aktuellt... Hur som helst så verkar det åter fungera som det ska, dock utan att jag ändrat smtp-server, märkligt nog... Som vanligt tackar jag så mycket för tipsen!
Opsi-opsi öhöö Kan man plocka hem Hotmail/MSN via Outlook express????????
Hej svenkalle! Ja, det kan man, men jag är uppenbarligen inte rätt person att föklara hur det går till. Jag tror du kan hitta instruktioner m inställningar osv på MSN/Hotmails sidor om du letar lite...
Det är enkelt att lägga till ett hotmailkonto.

Skapa ett nytt konto. I och med att du skriver in din epostadress (hotmail) så konfigurerars Outlook express automatisk.
Då får sedan möjlighet att skriva i ditt lösenord och därefter kommer en fråga om du vill synkronisera och hämta mappar. Då är det bara att klicka ok.
Sedan är det klart.
Tidigare funkade det även med gratiskonton, men nu måste du ha ett konto som du betalar för, för att det ska funka.
Jag tror att dem som har gratiskonton sedan tidigare och är anslutna till Outlook express, fortfarande kan hämta sina mail.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem