Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Kor är inte dumma

Kor är inte dumma

har nu i en vecka haft 2 fjällkossor somär lite upp i åldern
8 år å 11 år som har för första gången i sitt liv börjat om på en ny går med nya rutiner mm å de har varit under sin hela livs tid hand mjölkade å nu har de lärt sig på en vecka allt vad mjölkmaskin heter å de har gått utmärkt åja de har varit lite bråk från deras sida men änndå
så säg kor är inte dumma djur bara kloka djur
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Får,höns och fruntimmer har jag hört i alla år,men inte kor,så
du kan ha rätt.

En god vän har nog hundra kor,och dom har han lärt att gå in i
en särskild ränna, för att bli mjölkade.Precis som en parkeringsplats,lite på snedden.
Och till min förvåning,ställde dom sig på kö,och inväntade sin tur
och rätt parkeringsficka.Ungefär som vi gjorde på systembolaget
innan,nummerlapparna kom.Kor är inte dumma.He,he
Vad är en fjällkossa?

Och varför smakar mjölken bättre i norr än i söder?
Detsamma gäller gäss.
Jag åt en gås igår, och den var inte alls dum.
Annons
Donne!

Har dom gäss i Norrland oxå.Det hade jag inte en aaannning om.
På toppen är dom intelligenta.Du får faktiskt 10 poäng,för din
lilla klurighet.Du är tydligen inte dum.

Var inte du med på vitsarnas tid?Tycker jag känner igen ditt nick.
Klart att vi har gäss även här i norr, kanadagäss. Och liksom fjällkossan, mjölken, inteligensen och allt annat är dom bättre här uppe
Är det säkert att du har lämpligt nick,skall det inte var
dumkalle.Ha,ha. Jag skojar,som vanligt,Ser att du bor i Ume´,
Där har jag övernattat,många nätter på mina försäljningsturneer.
Hotell Esplanad,med nattklubb i källaren.Finns den kvar.Bra
ställe,med mycket kvinnligt inslag,och vad det för med sig.

Umeå,upplevde jag som en mycket trevlig stad,och jag har
varit i alla Sveriges städer.
Ojoj så gammal du måste vara som minns den nattklubben. Där har även jag jagat flickor på den tiden det bagav sig. Den krogen är borta sedan många år. Dom som frekventerade den krogen för hårt dom kunde stanna kvar i lokalerna för dit flyttade sociala sedan.
Ume är fortfarande en trevlig stad men den sista tiden har ju som ni kanske vet stan drabbats av mindre trevliga händelser.
Jag skulle tro att vi båda dansar lite lugnare numera
Ha det gött
Tack för den leika.
Jajjamensan!
Visst var det du som var Leif i ett tidigare liv.
halloj på er alla
leiake= mjölkgrop kallas rännan som du skrev där den som mjölkar står lägre änn kossorna
kosorna är vane djur därför ställde de sig å snällt väntade på att mjölkas å detta system kan man faktiskt mjölka 42 kor åt gången alltså 21 kor på varje sida

bubben
en fjällko va e de
jo en gammal lantras som förekommer mest fri dalarnas län å uppåt i landet den är mindre(kullig) änn svart vita kossor
å den ger fetare å protein rikare mjölk därav att mjölken är godare här i norr i söder står en del kossor inne året runt å då får de endast konserverat gräs(ensilage ) Å MYCKE KRAFT FODER SPANNMÅL
+ PELLETS FODER SOM INNE HÅLLER OLIKA MYCKE PROTEIN så därför blir mjölken lite blaskigare i söder å dessutom så faktiskt de flesta kor här i norr på skogs bete om sommaren å vi ger inte så mycket kraftfoder utan mer hö å ensilage
de va allt för denna gång kul att många skriver just på denna fortsätt så kan vi kanske lära oss mera ha de / peter
du få skriv på lim mål

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem