Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojämna radavstånd

Ojämna radavstånd

Om ni kollar mina inlägg,så är radavståndet,lite hit och dit.
Det är omöjligt att få det snyggt och prydligt.Någon som kan ge
mig en vettig föklaring,som åtgärdar felet.

När jag skiftar rad i mitt E-postprogram-Hotmail,måste jag
trycka på Shift samtidigt,annars hoppar det iväg ca. 4 rader.

Har försökt i månader,och letat.Men ingen hjälp står att finna.

Tacksam för hjälp.....!
Antal svar på detta inlägg: 9
När man håller ner Shift samtidigt som man klickar på Enter så gör man en tvingad radbrytning och det är tydligen det du måste göra. Varför det är så vet jag inte, men så fungerar det i Word. Det verkar som om du har inställt på dubbla radavstånd. Jag vet inte hur Hotmail fungerar men så är det i Word, gå in på ditt Word och kolla om det är fel där. Inte för jag tror att Word och Hotmail har med varandra att göra, men det kan det ha om Word är e-postredigerare för Hotmail.
Datorn använder sig av olika kommandon för att utföra olika saker, eller hur? När man ordbehandlar så radbryter man med kommandot shift/enter och byter stycke med kommandot enter. Därför blir det mera mellanrum när du bara trycker på enter.
Det är riktigt att man radbryter med shift/enter
och byter stycke med enter

Mellanrummet är i alla fall lika stort, det ska det vara. I första stycket i den här texten har jag radbrutit med shift/enter + en tom rad det här stycket ar radbrutet med enbart enter, det syns ju ingen skillnad! Lika stort mellanrum. Skillnaden syns när du tar fram visa/dölj tecknen i Word. Normalt så klickar man på retur/enter när man vill byta rad. Ibland kan det vara bra med manuell radbrytning, shift/enter
Men det var det ju inte det som lieake frågade om!

Annons
Det kan väl inte vara så enkelt som att ditt tangentbord börjat glappa
Ja vem vet!!

Ibland är det ju så att den största svårigheten är att se det enkla
leiake: Jag ser att du hela tiden använder Shift+Enter dvs kommandot för ny rad(i Word). Bara Enter ger ju som påpekats Nytt stycke.
Varför Enter hoppar fram flera rader i ditt epostprogram kan jag inte säga direkt men jag vet:
I Word styr du i din dokumentmall en massa saker. Dokumentmallen för Nytt tomt dokument är som standard Normal.dot. Du kan ändra i den mallen t ex Teckensnitt, Storlek, Tabblägen m m. Du också ändra så att när du trycker Enter så matas det fram en extra rad. Detkan vara praktiskt att ha den inställningen om du vill ha en blankrad mellan stycken i texten. Texten blir luftigare på det sättet.
För att fixa till det öppnar du normal.dot i Word, gör de inställningar du vill ha och sparar filen som Normal.dot. Varje gång du startar Word så har du de inställningar du lagt till. Du kan ju även spara den under ett nytt namn med filtypen .dot om du inte vill ändra i Normal.dot. Du kan ju också i Word ange vilken dokumentmall som Word ska startas med.
Om du i Hotmail kan ändra inställningen för "nytt stycke" vet jag inte. Men du klarar ju dig med Shift+Enter.
Birger!

Jag får leva med mitt shift+Enter,för det verkar hopplöst,att få
ordning på.Det är ju inget akut.

Tack för besväret!

Hotmail har tydligen ingen koppling med Word.
Jag tackar förstås alla,som har fösökt hjälpa mig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem