Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

AVI eller MPG

AVI eller MPG

Hejsan!

Jag undrar vad skillnaden och vilket format som är bäst av avi och mpg?

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Kör du mycket video och film.är avi,att föredra.
Mpg är mest för ljud.Du vet mpg-spelare.
det heter mp3-spelare, inte mpg-spelare
AVI stöder från 256 till miljontals färger och ljud från 5kHz till cd-kvalitet.
Fördelen med MPEG eller MPG är att man kan välja komprimeringsgrad och dessutom blir filstorleken betydligt mindre än filer med motsvarande kvalitet.
MPG är lättare att bränna direkt utan kodning som AVI behöver.
Jag förstod vinken,fast den var fin.Tack!He,he
Annons
Är det inte en stor skillnad mellan Mpeg3 kodning, som jag trodde var uteslutande för ljud, och Mpeg4, som jag trodde var den i särklass bästa kodningen för film? Där Mpeg4 tar liten plats men bibehållen kvalitet.
Jag vet inte själv utan vill bara lyfta fram frågan att jag tror att frågan är med komplicerad än att bara skilja på mpg och avi i allmänhet.
frille tror du nog blandar ihop MPEG Layer 3(MP3) och Mpeg-3 nu.
Mpeg3 är ett övergivet format tänkt o användas för HDTV, nu används Mpeg-2 för det men det är tänkt att HDTV ska köras i Mpeg-4 eftersom det är bättre kompressions med bibehållen kvalité. Men Mpeg-4 standarden är inte bestämd ännu, tror jag iaf.
Så mpg är bättre än avi?

Men det finns ju mpg-1 mpg-2 och mpg 4...

Mpg-1 kräver ju ingen codec..är det den som är bäst?

....herregud...................................
För den som inte orkar googla själv kommer här lite fakta:
MPEG står för Moving Picture Experts Group.
Arbetsgruppen MPEG har standardiserat följande komprimeringsformat:

MPEG-1
Ljud- och videostandarder framtagen för bland annat CD-ROM tillämpningar, exempelvis för interaktiv utbildning. Inkluderar även det populära ljudkomprimeringsformatet lager tre, MPEG-1 Layer III eller vanligen förkortat (MP3).

MPEG-2
Ljud- och videostandarder för TV. Används i de flesta DVD-filmer och digital-tv-utsändningar (i Europa format för standardupplöst TV, SDTV, och i USA används även för för högupplöst TV, HDTV).

MPEG-3
Ursprungligen framtagen för HDTV, men ersatt av MPEG-2.

MPEG-4
Ljud- och videostandarder för många olika tillämpningar, från smalbandiga såsom TV-i-mobilen till bredbandiga såsom HDTV. Senaste tekniken från MPEG, klarar att stödja ljud- och videoobjekt, 3D-innehåll, låg bitkodningshastighet samt hög kvalitet och stöd för digitala rättigheter. Finns i video versioner för Windows vid namn DivX och XviD. Den hittills mest kompletta versionen av MPEG-4 för personligt bruk är Nero Digital. För framtida digitala TV-utsändningar har en speciell version tagits fram, MPEG4 AVC (Advanced Video Coding, formellt ISO/IEC MPEG-4 part 10, vilket är samma som ITU-T H.264).

MPEG-7
Ett formellt system för att beskriva multimediainnehållet.

MPEG-21
MPEG beskriver detta ramverk som en framtida standard för multimedia.

En MPEG-fil består av tre delar: I bild- och ljuddelarna finns specificerat hur signalerna är komprimerade och i systemdelen specificeras hur informationen är paketerad och hur alla delarna ska sättas samman vid uppspelning (multiplexeras till en strukturerad dataström).

MPEG-1 är avsett för bithastigheter under 1,5 Mbit/s.
MPEG-2 är mer generell och stöder olika bild- och ljudkvaliteter på TV, HDTV och DVD.
MPEG-4 är en helt annan typ av format som används för s.k. objektorienterad kodning; t.ex. kan signaler skickas vid olika tillfällen över olika kanaler och man kan blanda vektorbaserade bilder med pixelbaserade.

Inom Europa är det DVB som specificerar användadet av MPEG (MPEG-2 eller MPEG-4) för digital-TV utsändningar (inom USA heter organisationen ATSC för Digital terrestriell television och ISDB-T för Japan).

Teknisk beskrivning:
MPEG-kodningen är en förstörande komprimeringsmetod (kodtexten kan inte omvandlas till ursprunglig klartext). I förstörande komprimering tas sampler av bilden eller ljudet och klipps av till små kvantiserade segment som sedan transformeras till frekvensrummet. De kvantiserade värderna ersätts sedan med entropikoder.

MPEG-1, MPEG-2 och MPEG-4 har ytterligare ett steg innan själva komprimeringen äger rum. Här används endast skillnaden mellan ett bildinnehåll och dess föregående, och denna skillnad används för att ytterligare reducera mängden information inför kodningen.

Notera att MPEG standardiserar endast bitströmsformatet och dess avkodning. Kodningen är inte standardiserad, men det finns ramar hur dessa skall utformas.

AVI står för Audio Video Interleaved, ett filformat som ursprungligen kommer från Microsoft Windows-världen. Som namnet antyder så innehåller filerna en blandning av ljud och video.

En AVI-fil kan innehålla "rå" ljud/videodata men är även ett paketeringsformat för komprimerad data, så en AVI-fil behöver normalt en eller annan codec för att tolkas korrekt. Förutom video och ljud kan AVI-filer också inrymma dataströmmar i text-format.

Vad är bäst? Med Nero Digital AVC h.264 MPEG4 codec, kan du få in en hel långfilm på 2 timmar med "nästan" DVD kvalitet på en vanlig CD skiva.
LGEN:

Alltså är mpg-4 bäst om man ska överföra filmer från vhs till cd-skivor med nero burning rom och göra om filformatet?

Korrekt?

PS: Liiite snurrigt med alla dessa olika format/standarder faktiskt!

Men sen kommer fråga nr:2..
Vad i allsindar måste man ha en codec för?


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem