Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bostadsboom

Bostadsboom

Jag undrar hur högt priserna på bostäder/hus kan gå innan det blir en krasch..?

Det måste ju finnas en gräns där efterfrågan sjunker pga. att folk inte har råd eller är svensken så himla rik?

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Ser att du bor i Stockholm.
I Lappstockholm har vi inte de problemen.
Via
http://www.maklarhuset.se/engines/page___142.aspx?SearchTypebjektTillSalu&
State=&City=155&Type=

ser du priser. För 500-600 tusen får du ett bra boende. Har du ett företag att flytta hit så finns fina möjligheter.

Rent allmänt så förstår jag din reaktion. Men i storstadsområdena så har än inte toppen nåtts.
Ränteläget gör att,många yngre hoppar på tåget.Men nu börjar
räntehöjningar komma,och då sjunker huspriserna,därför många
måste sälja.Ny fastighetsbubbla på väg,kanske, kanske inte.
Jag undrar om det bara är så i Sverige..

Ute i övriga Europa finns ju nästan ett överskott av bostäder och hus..

Där brukar det vara så att den som säljer/hyr ut till lägsta pris också brukar få dom flesta kunderna..!

Verkar inte riktigt fungera så i Sverige..?

Tack vare bostadsbristen kan mäklarna och köparna tjäna multum och ännu mera öka på det redan uppdelade samhället..

Bygger man massor med nya hus/bostäder det så blir marknaden mera i balans men det kommer nog aldrig att hända så länge som mycket vill ha mera..

Annons
Jag har varit med om 14,2 procent. Blir det nu så får samhället stora problem men jag tror att regeringen tyglar detta.
Men vissa räntejusteringar måste låntagare vara beredda på. Vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle där staten inter garanterar räntenivåer.
Men man kan konstatera att förståsigpåare inte brukar få rätt om exvis binda eller inte binda räntan.
Problemet återstår till låntagaren - ej helt lätt att fatta maximalt rätt beslut.
Bostadsmarknaden är inte i balans på de flesta orterna i Sverige. I de största städerna så är bostadsbristen mycket stor. Varför? Vi har en stor inflyttning dit. Förhoppningar etc.
Obalans i samhället.
Det finns orter som kommer att riva bostäder. Samhällsekonomiskt vansinne men problemet är att utlokaliseringaar till dessa orter funkar inte tyvärr. ^
De som skulle våga skulle få ett perfekt liv. Problemet är väl tappet med kompisar, familjen etc.
Vi i norra Sverige har tvingats flytta söderut för att "fa fart på Sverige där"
Ingen 08 törs ta steget.

Är det krogarna kring Stureplan som bromsar?
Det fins sprit och samvaro på en bättre nivå utanför 08-området.
Våga kasta loss! Ta med kompisar! Välkommen! Inte minst till Lycksele!
http://www.lycksele.se/
http://www.lyckselebostader.se/index.asp?id=
2
Jag tror att människor flyttar dit jobben finns. Och jobb finns numera i 08, 031, ... men tyvärr inte i 0980, 090.
Jag har bott 3 år i Norrland och jag klarade mig inte där. Här nere finns mer möjlighet och dessutom ett mer kryddat uteliv
Bubben det finns inget överskott av bostäder i europa det ser likadant ut där som här i svedala det är brist på bostäder där folk vill bo därav de höga priserna.

Jag bor i innerstan i sthlm och anledningen till att priserna här är höga handlar om det enkla "tillgång och efterfråga". Det finns helt enkelt inte tillräkligt med bostäder här och kommer aldrig att göra för det finns inte mer mark att bygga på innanför tullarna. där av de höga priserna.

Och det finns inga tecken på en avmattning snarar att priserna kommer att plana ut men någon bostadsbubbla är inget som finns innom räckhåll inte i innerstan i närheten av kommunikation iaf.

Självklart har de låga räntorna hjälpt till att få fart på budgivningen men inte till orimliga höjder. priserna har hela tiden varit på väg uppåt bara att det gått snabbare med låg ränta.
Rob:

Men i Tyskland efter 2:a VK så byggdes det som bara den och då blev det massor med lediga lägenheter och i Spanien där jag brukar vara då och då finns till och med skyltar i fönstrerna där det står uthyres överallt..

Märkligt!
Komplettering:

Under tiden i Sverige hade vi byggregleringar och sen när bostadsbristen blev akut kom miljonprojektet till..

Så funkar inte riktig marknadsekonomi!

SJUKT!
Bubbla kommer när man minst anar det. Ingen vet säkert i nuläget om det blir någon bubbla eller ej.
När tillräckligt många människor inte längre har råd att äga sitt boende, då tvingas det fram en bubbla.
Själv tror jag inte att det blir någon bubbla, nu när så pass många är medvetna om risken och redan påbörjat arbetet att motverka det.
Priserna kommer att planas ut, men fortfarande höga i storstädernas centrala delar. Jag håller med Rob, fast mitt argument är annorlunda.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem