Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Trasig fläkt

Trasig fläkt

Hej alla... Kan nån hjälpa mig med min fråga??? Jag har en Renault Megane´ -97 som jag håller på att frysa ihjäl i! Min fläkt har gett med sig och kolat vippen tror jag... nu undrar jag om någon kan ha en aning om vad som kan vara fel på den. Den är stendöd... (har kollat säkringarna)... tack....
Antal svar på detta inlägg: 10
strömbrytare eller fläcktmotor
har du någon kunnig bilelektriker i din omgivning så kollar han upp det åt dig.
ok! tack Göcke
Är sånt dyrt att fixa på verkstad?
för strömbrytaren är nog arbetstiden ringa, medan fläckten kan vara bökigare att byta.

sök i bildelsbasen
http://www.bildelsbasen.se/
på din bil och ring närmaste skrot för att höra óm prísen
Annons
Du kan ju försöka kolla om det går att pilla loss strömbrytaren, såvida den inte är integrerad i panelen. Om det går att lossa den så kan du prova att koppla ihop kablarna, så märker du om fläkten startar eller ej.

Som Göcke säger, att byta fläkt kan vara ett helvete. Vet inte hur den sitter på Renault, men jag har gjort det på en Volvo 240 och det var inte kul.
Ok jag tackar för era svar... jag talade med en reparatör idag och han trodde att det kunde vara nåt i säkringslådan?!
Han sa att detta felet var vanligt på min 97:a dvs att det blir ett glapp i säkringsfacket och värmen av strömen smälter sönder kontakten helt... det var inte så dyrt att fixa förutsatt att bara det facket var sönder! annars måste jag byta hela säkringslådan och det var inte en billig historia....
Lycka till Jossan , du återkommer väl med rapport när du har fått dett fixat.
Absolut kommer en rapport när det är fixat...
Hej igen!

Nu är bilen inlämnad och dom ringde idag för att säga att dom inte vet vart felet sitter. Det var inget fel på motorn eller säkringslådan men dom visste att det var ett elfel!? JA det visste jag oxå!!!! Fortsätter med bilen imorgon sa dom, snacka om lång felsökning... hur många kablar kan det vara att kolla? Jag lämnade bilen imorse kl 07:00 och när kl var 17:00 hade dom inte hittat felet...hahaha... Ja vi får väl se vad domen blir...
Återkommer med fullständig rapport!
Låter inte som en verkstad man blir imponerad av.
Kan dom avgöra att det inte är fläktmotorn har dom ju kommit åt den.
Istället för att gå in i kabelhärvor och söka efter avbrott är det ofta enklast att dra en ny kabel utanför härvan. Brukar inte vara svårt
Ja själv har jag ingen egentligen aning vad dom gjort, men det var nåt stift dom hade bytt tillsammans med nån j-vla kabel... det tog dom två dagar att hitta felet!?och det kostade därefter!!! Men nu är bilen hämtad och den felande länken fungerar igen, yippie... Jag kan numera se ut utan att torka insidan först...hahahahha

Tack alla för visat intresse och era försök att hjälpa mig som inte kan ett jota om bilar...



/ Jossan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem