Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

GI-MAT

GI-MAT

Jag undrar om detta med så kallad Gi-mat verkligen fungerar och hur lång tid det kommer att ta innan det slår igenom..

Fungerar Gi-maten även på dom som inte är överviktiga eller rasar dom i vikt?

Antal svar på detta inlägg: 7
Då jag själv är åldersdiabetiker,så har jag,givetvis satt mig in
i ämnet glykemisk index.Då får man ha karaktär,och livslust
om man skall,följa alla förmaningar och recept.Man måste lägga
om livsstil,och hur många klarar det.Kanske 2 på miljonen.

Jag har i alla fall gått ner 20 kg,och har hållit det i snart 10 år.
Mitt recept är ät 5 ggr/dagen.Huvudmål 3,och mellanmål 2 st.,men ät lite varje gång.

Motion är väldigt bra,därför har jag sålt bilen.Då måste man traska och gå.Då håller man vikten,och sockret i schack.

Om Gi-maten,gör att man rasar i vikt,behöver du inte oroa dig för
det är helt beroende på hur mycket du stoppar i dig.

Jag antar att du har,något bekymmer,med något som anknyter till
ämnet.Jag står till tjänst,om du så önskar.
Leiake:

Nej, jag har min idealvikt..men undrade bara allmänt om man skulle pröva Gi-mat ialla fall..

I Finland äter man mycket så kallad "kraftig mat" vilket betyder brunt bröd, gröt, potatis, smör, salt så man håller sig mätt när man är ute och hugger träd i skogen!

Och sen om då är lite lat som mig så slipper man laga mat stup i kvarten!

bubben
bodde du inte i n svamp hahahahahahahaahaha
Annons
Så alla Finnar är ute i skogen och hugger träd hela dagarna eller....?!?!?!
Bubben snarare så att äter du mycket fiber fyller det ut magen så du får bättre mättnadskänsla.. något jag själv tillämpar tillsammans med en mer protein rik diet.. protein gör dig åxå mätt längre, men kör man protein drinkar så kan man även bli lite gasig i magen.
GI är ett sätt att mäta hur fort blodsockret höjs i samband med en måltid-dock brukar det glömmas bort att man måste kombinera maten med fett och protein för att det ska fungera på rätt sätt(GL).Jag tycker GI är ett bra sätt att lära sig äta nyttig mat-vi äter för mycket raffinerade produkter av kolhydrater som gör att Insulinet åker berg och dalbana i kroppen,detta är definitivt mycket värre för kroppen än fetter som vi ju faktiskt behöver.

Så Bubben:jag tror att det kommer att slå igenom när folk märker at de mår bättre av den maten-här gandlar det ju inte bara/andast om att gå ner i vikt utan om att ge din kropp den mat den mår bäst av.
Fjälliskossan:

Nej, jag bor inte i en svamp (humorbrist)?

Nane:

Det var ju det jag menade som du pratar om att man ska äta mindre socker (som finns i överflöd) och hålla sig mätt och nöjd längre. Desutom kan det ju vara bra för hela folkhälsan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem