Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Router

Router

Hej, jag har nyligen uppgraderat till Telia 24Mbit och hade minsta D-link router förut men ska byta till en vassare router som inte har flaskhalsar och segar ner trafiken, vi kör mycket spel och tankar hem en del, vi sitter alltid två på linan och ibland tre så jag vill ha en router som går för full maskin så någon kanske har heta tips om lämpliga routers, jag har tittat på en del själv men är osäker vad som är lämpligt.
Har nu ZyXEL Prestige 660H Triple Play modem.

DLink DGL-4300 GamerLounge 108 Mbps trådlös gigabit spelrouter ink Battlefield 2: 1495:-

DG834G Trådlös 54Mbit/s ADSL2+-router inkl trådlös USB-adapter 995:-

NETGEAR WPNT834 RANGEMAX 240 W-LAN ROUTER 11G 1600:- (obs. 240 Mbps)

ZyXEL 335WT bredbandsrouter (klarar 24 Mbit.) 1040:-

ZyXEL Prestige 335WT Trådlös Högprestanda SOHO-router med printerserver (full duplex) 1108:-
Antal svar på detta inlägg: 9
Dlink DGL-4300 tycker jag funkar bra... Köpte en nyligen den ska klara 80mbit download och 50mbit upload så länge SPI är avstängt annars är siffrorna runt 30mbit download och 15mbit upload.

Sen har den ganska mycket inställningar för trafikshaping.. Och det är en router som är avsedd för spel så den är nog bästa alternativet.
Så blev det en D-Link DGL-4100 till sist i alla fall sen 2 v. tillbaka och den knallar ju på skapligt men det finns ju en del inställningar att välja på för att få max effekt, har telias 24 och enl. TP-test ligger jag på i snitt 19.20 Mbit/s så länge inte msn eller webbradion är igång för då hamnar jag på c:a 14-17 Mbit/s men om det beror på routerinställning eller om det är normalt vet jag inte.
Lite mer info. om SPI kan vara nyttigt som "Rob" skrev om, kanske "Rob" kan komma med matnyttiga tips när du har lika router fast trådlös sådan.
Rob: / Benny:
Ja, det där med SPI är jag också intresserad av att få veta mer om. Jag har, som Benny, Telias 24 Mb/s och jag ligger på stadiga 18 Mb/s. Jag kör med en enklare variant av router... nämligen D-Link DSL 604. (som fungerar klanderfritt)

Rob, vad är SPI
Annons
Ifall Rob,har semester,så kan jag lite.

SPI= Serial Peripheral Interface. Det betyder att man snabbar upp
tillbehör,såsom skrivare,mus tangentbord och tillbehör.Det gör
signalen snabbare.Vi har ju så väldigt bråttom idag.

Här är något dyrt,så det går ännu snabbare.

www.totalphase.com
Klicka på adeptern.
leiake jepp jag har semester och det var helt fel. :)

SPI står för Statefull Packet Inspection och arbetar i nätverkslagret av TCP/IP. (Googla om TCP lagrena för o få reda på vilka lager som finns) :)
Den inspekterar varje paket, som skickas och tas imot, och kontrollerar så att det är ok och inte något är utbytt eller nån infromation är tillagd. Vilket resulterar i att processorn får arbeta en heldel mer i routern så själv kör jag med det avstängt eftersom jag tyckte det kändes som min upload blev lidande men jag gjorde ingen ordentlig test så jag är inte säker på det. men på något sätt måste det märkas då routern kommer få jobba så otroligt mycket mer.

Och er uppladdningshastigheter är helt normala, ni betalar för hastigheter upp till 24mbit inte för 24mbit. :)

Nu sticker jag snart till andra sidan jorden, Tokyo here i come :D
Man måste ju ge sig för Rob,så det är bara att be om ursäkt.
Det har tydligen något med brandvägg att göra.Det är knepigt
med dessa förkortningar.Hur kan experterna hålla reda på allt.

Om man då stänger SPI,i sin router,då är brandväggen borta.
Men man har ju en till,som tur är.Knepigt.Tårta på tårta.

Det börjar bli lite för komplicerat för mig,denna datorvärld.Jag tror
jag ger upp.
Tack för svaren, nu blev man kanske något klokare och du har så rätt leiake att det är en djungel det här med dator och tillbehör och gud vet allt, men kul är det ändå trots allt och att man inte ska vara rädd för att fråga hur dumt det än kan låta för det är så man kan lära sej nåt.
Jaha... min SPI var avstängd, så då gick det inte att snabba upp Internet... denna gång. Tack för svaret, Rob!

Denna jakt på några kb/s

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem