Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Normal levnadsstandard?

Normal levnadsstandard?

Har funderingar ang. vad som anses som normal levnadsstandard.. Jag har 2 tonåringar, en son på 19 och en dotter på 16 som bor hos deras pappa. Sonen vill flytta hem till mig men jag har inte möjlighet att försörja honom. Vad är rimligt boende för sonen och mig? ska ju även ha plats för dottern när hon är hos mig.. Mina vänner tycker det är att ha för höga krav när jag säger att jag behöver en 3:a..
Antal svar på detta inlägg: 2
Eftersom dina barn är stora behöver dem eget rum. Det är klart, du kan sova i vardagsrummet men sen beror det på hur ofta din dotter är hos dig. Hur gör du idag när de är hos dig? Hur stor lägenhet har du nu? Det är svårt att veta vad för höga krav är men enligt socialanormer har barnen rätt till egna rum men det är alltid en ekonomisk fråga. Men jag kan tycka att minst en trea när man har tonårsbarn. Vad menar du med att försörja sonen han är väl gammal nog att betala hem??!!
Enligt socialnormen har barn rätt till eget rum undr förutsättning att de är skrivna hos den boende, att din son sen är myndig gör inte saken lättare. Han kan ju alltid söka hjälp hos soc när han bor hos dig och på så sätt blir försörjningsfrågan löst. Att behöva en 3:a är inte alls orimliga krav, det är din rättighet. Kolla över vad som gäller enligt socnormerna i din kommun, det varierar ganska mkt bland olika kommuner... Och kom ihåg att stå på dig om du vet att du har rätt...
Din son har enligt lag rätt att få soc stöd om han är myndig och har avslutat gymnasie, förutsatt att han inte har arbete.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem