Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med virus i datorn

Problem med virus i datorn


Jag har F-Secure virusprogram men har fått virus i min dator. Datorn stängs ideligen av och man får starta upp på nytt oavsett vilket program jag använder. Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra?
Tack på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Hur vet du att det är ett virus?
Är du säker på att det är ett virus?

Om antivirusprogrammet har varnat dig, borde det också ha agerat för att lägga in viruset i karantän i datorn.

Jag tycker att det låter som om att det annars skulle kunna vara ett hårdvaruproblem.
Hur kollar man detta? Har du något bra förslag?
Jag tror jag vet vad det är...Tror det heter ms-blaster men pröva en onlinescan först på www.trendmicro.com eller på www.symantec.com
Annons
Nu kanske mitt förslag blir lite moment 22 men, om du kan starta upp programmet F-Secure, finns där möjligheten att del kolla om programmet har hittat något virus. Om inte, välj Avanserat och kör en manuell scan för att söka virus bland alla filer.
Eller, är det så att datorn dör, innan du ens hinner få igång F-secure?
Tack Bubben, dig kan man lite på!

Då går jag och gräver ner min hårdvaruteori....

Skotta skotta, gräv gräv. (-;
Jag kan testa det.
Tack så mycket för hjälpen
Om det är ms-blaster du har fått så kommer det upp en ruta som säger att datorn stängs ner om 1 minut.....

skulle det vara det så kan du gå till "Start" "Kör" å skriva

"shutdown -a"

utan situations tecken å glöm ej mellanslaget. då stänger du av det å kan vidta åtgärder för att ta bort det.

/sven
Hej
tack ska ni ha, är tacksam för alla tips. Sitter på jobbet nu o datorn är hemma, men ska och testa när jag kommer hem
Tina
Det låter som det skulle kunna vara masken ms-blaster, men det kan ävan vara överhettningsproblem, el att nätaggregatet inte levererar tillräckligt med ström. Tycker som de tidigare att du först skall köra en onlinescan. Sen tycker jag att du skall följa den här länken https://www.testadatorn.se/ och se hur "sårbart" ditt system är - lycka till.

//Urban
Har du servicepack 2 installerat, så bör det inte vara Blasterviruset som spökar.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem