Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Känns bra på IS nu

Känns bra på IS nu

Är det bara jag som tycker att samtalstonen på IS känns behaglig numera. Inte bara allvar utan lite roligt emellanåt utan att det stör.
Nu har det varit mycket om brandväggar och annat datorrelaterat. Här ser man styrkan med IS! Mycket kunskap, synpunkter och tips!
Man förstår mer och mer även om man är 60+ och har hållit på med datorer sedan 1967 (med vissa sidospår). Men som en sa "det är då ingen merit".
OK, men med gamla kunskaper så förstår man varför exvis L O-distriktet är så svårt att hitta i telefonkatalogen.
Varför är det det? De har lagt in texten som L+mellanslag+O. Det är skillnad mot LO(utan mellanslag). Mellanslag har Asciikod 32 och vid sorteringen kommer det före bokstäverna.
Ursäkta att jag spåra ur och kom in påAscii. Men det förklarar varför i vissa register som lagts upp av företag, föreningar etc kan ett mellanslag innan exvis efternamn göra att sorteringen blir helt fel. Mellanslag gör att dessa poster hamnar först i en lista i A-ordning. Ta bort mellanslaget och posten hamnar rätt!
Har du sett detta problem i register?
Antal svar på detta inlägg: 2
Birger:

Det som är problemet i datorvärlden är det hela tiden stup i kvarten kommer ny hårdvara och nya program och om man ska hänga med så får man lära sig nytt oavbrutet varje månad.

Lite jobbigt faktiskt..men man blir aldrig för gammal att lära sig nytt i datorvärlden.

Men det som är roligt är att en del är superbra på program medans andra är superbra just på tekniken.

Det den ene inte kan..brukar den andre kunna...

PS: Hållit på med datorer sedan vic 20 (commodore)
Och joo..samtalstonen har blivit mycket lugnare nu sedan det infördes politikförbud.

Personligen diskuterar jag på 3 olika forum just nu..

1. Där jag pratar mer om politik/samhälle/ekonomi

2. IS där jag pratar om allt annat..

3. I badrummet där jag pratar med mig själv..(skojar)


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem