Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Gälgångsfistel

Gälgångsfistel

Hejsan!

För 2 år sen blev jag livrädd..

Jag fick en knöl i halsen och tänkte paranoid som jag är HALSCANCER...(jag röker)

Efter att åkt till sophiahemmet där dom stack in en spruta i halsen och sög ut det mesta (tack och lov) så blev jag kallad till karolinska sjukhuset där dom ville skära i halsen nära halspulsådern..Usch...

Men jag fega faktiskt ur och tog en taxi hem..(livrädd)

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ja,ja den där rökningen är ett otyg, har man väl börjat en gång i ungdomdagar är det svårt att sluta men det är bara upp till en själv att ta beslutet.
Lätt att skriva men svårt att göra, jag vet. Är rökare sjäv, har varir i många år. Har försökt att sluta ett par gånger men gav upp.
Konstigt när man vet hur farligt det är att man inte lyckas sluta.
Önskade att jag kunde göra som min sambo gjorde lägga ciggen på hyllan och så hade han slutat, fusket.
Visst finns det en hel massa hjälp att ta till men finns inte viljan och motiveringen där så är det lönlöst.
Men det kommer kanske en vacker dag.
Hejsan!

En del trodde tydligen att jag skoja när jag prata om min gälgångsfistel men det är faktisk INGET att skoja om!!!

Det är tydligen en missbildning som kan växa ut ur halsen stor som en golfboll och i värsta fall strypa blodtillförseln till hjärnan!!!

Det är faktiskt en ALLVARLIG åkomma som kan drabba vem som helst utan förvarning!!!

Man blir smått paranoid när man vaknar en dag med en stor knöl i halsen där man brukar kolla körteln om man känner sig allvarligt sjuk och brevid den ligger halspulsådern!!!!

Så det är INGET att skoja om!!!

Kallas även gälgångcysta och jag har länke här:

http://www.internetmedicin.se/icd/icdresult.asp?avssCode=Q00&av
seCode=Q99&katsCode=Q10&kateCode=Q18&sCode=Q18&subc=true&kla
ss=KSH
Annons
Hej Bubben !
Min dotter som nu är 20 har sedan födseln haft en liten fistel i höjd med struphuvudet ungefär. När hon var mindre kunde den vätska sig och vara lite kladdig,men de sista 10 åren ser man den bara om man vet om den. Ingången är ungefär stor som ett knappnålshuvud, men det känns inte alls så stort som du beskriver men det finns väl olika.....När hon var bebis sa man att det gick att operera om det behövdes ,men behovet finns inte nu men det vet man ju inte senare...
Anders
Bubben du kanske har suttit fel vid din dator!
Puttendolf:

Nej, det har jag inte..

Sjukdomen är ÄKTA.....jag lovar!!!

Det är INGET skämt!!!
Jag är endast 14 år (endast?) och jag har många gånger funderat på att testa rökning... men jag har hört så oändligt många gånger att det är så otroligt farligt. (vilket det är) men livet är ju farligt... så man vet ju aldrig...

Jag vet att detta är en gammal debatt men råkade kolla i de äldre.. tyckte denna var intressant
Jag tycker att du Tommie endast 14 år endast ska testa att röka 2 eller 3 månader för att se hur det är, säkert sponsrar dina föräldrar dig när du månad 4 röker ett paket om dagen för ca 35-40kr.


Om man i dessa upplysta tider börjar röka, så är man inte bara dum utan man är dummast.
Jag vet att du har fullständigt rätt! Jag röker inte och jag kommer aldrig testa det. (har sagt åt mig själv på skarpen nu) Jag känner mig ofta som en idiot. Nåja... Det är mina problem.
Tommie, Tommie, tänk lite är du snäll, om du inte röker nu varför börja när du vet hur farligt det är. Hoppas verkligen att du inte börjar bara för att testa.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem