Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlös accesspunkt till modem

Trådlös accesspunkt till modem

Hej igen på er!
Försöker hjälpa en vän med deras trådlösa nätverk och mina kunskaper räcker inte till...

Han har bytt till Bredbandsbolaget och fått deras modem,
i den finns det tydligen en inbyggd 4 portars router med DHCP.
Men ingen trådlös anknytning.

Kan man koppla in en trådlös AP till modemet typ D-Links DWL-2000AP+ eller DWL-900AP+ ???

Eller kan man konfigurera en D-Link DI-624+ till att fungera ihop med modemet?
En sådan finns nämligen redan och gör ju hela historien billigare.

När vi kopplade in modemet så satt DI-624+ inkopplad men då fungerade inte bredbandet riktigt som det skulle och jag är inte så hemma på routrar, trådlöst och dess inställningar...
När vi kopplade ur D-Linken så fungerade datorera med nätverkskabel helt OK men den trådlösa förbindelsen försvann...

Hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa mig att hjälpa vår vän!
Antal svar på detta inlägg: 10
Bifogades inte en CD-skiva,med routern.Den skulle ni kört
först,innan ni gjorde annat.Men prova nu igen med CD:en.

D-link har en bra hemsida. www.d-link.se där ni får all hjälp.
Ja det bör gå att ansluta D-Links DWL-2000AP+ eller DWL-900AP+ i ethernetporten på modemet. Därefter måste du kofigurera den och däefter surfa trådlöst. Glöm inte att kryptera.
Hej & Tack!

Har suttit närmare en vecka och lekt med en DI-614+ jag hittade i ett hörn, ändrat konfigurationen om och om igen och testat lite...

Som jag sagt tidigare så är jag inget geni på området - bara orädd för att pilla lite....

Jag vet inte hur jag ska förklara det hela men det verkar som om det går halvvägs att köra den som AP, men jag får aldrig någon kontakt för WAN vilket ju är nödvändigt om jag ska komma ut på internet... (Eller är jag fel ute...?)

För problemet jag skrev om ovan så kommer det att bli en DWL-900AP+ i nästa vecka. Men jag blev lite nyfiken på att testa och få det att fungera ändå...
Om någon av er kloka där ute har funderingar så häng på!
Annons
Ledsen glömde svara...

Njae, det borde finnas en cd med men antingen har den hamnat någonstans eller som jag misstänker... Killen som installerade detta lämnade inte resten av innehållet i paketen...

Men har laddat ner det som finns på d-link´s hemsida....
det spelar ingen roll om du använder den gamla eller om du köper en ny. alla har detta
10/100Mbps WAN port
Inbyggd 4-portars 10/100Mbps switch

det du faller på är förmodligen att du inte förstår principen för hur
kopplingen wan/lan fungerar. och hur ip-adresserna erhålls.
så springa iväg och köpa nytt , kommer förmodligen inte och hjälpa dig.
Gå och köp senaste numret av PC-tidningen.Där finns allt i detta
ärende.05-2006.Klarar du inte att greja det då,så är det fel på
något annat ställe.(Det sitter längst upp,med hår på)He,he
har 05-2006 kommit ut redan? leiake
Jag sitter och läser den nu,men har ju penumererat.He,he
Du ska ha IP-adress 192.168.0.1 som gateway-adress på modem/router och 192.168.1.1 på D-Linken. Då får du två nätverk och jag tror det ska fungera med D-Linkroutern. Nätmasken ska vara 255.255.255.0 på båda. Sen skriver du in din publika IP-adress(eller så ska den vara dynamisk det vet bara du och BB) i modemet som WAN-adress. Krångligt? Lite!
Skräpis:
Det vore kul och veta om du fick till det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem