Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Tapetsera

Tapetsera

Har nu i några dagar hållt på med att tapetsera om i ett rum, ja ett par dagar. 6 lager tapet och fuktskador på olika delar av rummet har gjort att jag fått spakla sönder hela mig undrar nu om någon har något bra förslag på att ta ner gammal tapet då jag skall tapetsera om ett annat rum snart då det verkar vara likadant där. orkar bara inte med att dra allt det lösa då det blir duker upp mer löst efter att man spaklat.Tacksam för alla förslag.
Antal svar på detta inlägg: 7
Fullast:

Ring en målarfirma..
Finns något som heter Tapetväck.Blir lite kletigt,men är rätt så
effektivt.

I stället för att spackla finns det något nytt slags underlag man
sätter upp.Läste om det,men var?

Gå in i en affär,så hjälper dom dig.Det finns så mycket nytt.
varför inte fortsätta att tapetsera ovanpå. så länge tapeten hänger på väggen och är slät behöver man väl inte leta bubblor.

annars så börja uppe effter taket och ta med hela tjoket av tapet
i ett drag.

eller gör som proffsen , sätt upp en ny skiva på väggen eller tjock
papp ovanpå allt. och spackla bara skarvarna

men det är klart har du 6-lager tapet så vill man kanske ta bort det.

Använd senare den bredaste spackel du kan använda istället för
de småfjuttar som man blir erbjuden i färgaffärerna, så går arbetet
med spacklingen fort.

eller måla med vattenbaserad väggfärg, torkar snabbt och slit ned alltihopa
Annons
Två olika tips och jag har provat båda med framgång själv.

Den första passar när det är en hård, typ betongvägg under, och det är att gå med en blomspruta, blöta ner tapeten och sedan lyfta, skrapa bort den gamla tapeten.

Det andra alternativet är att blanda till tapetklister, lägga på ett tjockt lager, täcka över med tunn byggplast så att klistret får suga in utan att torka. Sedan ta bort plast och använda en spackelspade under den gamla tapeten.

Sista alternativet är att köpa 6 mm renoveringsgips och skruva och skivorna över den gamla tapeten och glömma elendet.

Lycka till!
Har testat en variant på frilles tips med tapetklister, skillnaden är dock att jag hade rikligt med vatten, täckte m plast, vattnade...fick sitta ca 10 timmar på det viset ...sen var det lätt att få bort all tapet, men jag antar att man bör vara försiktig med vattnet om det är trävägg bakom tapeten...

//P
När jag fick tapserat såg jag att målarna stängde fönster o dörr för att sen blöta ner väggen med vatten o svamp, det blev som en bastu i rummet. Därefter var det lätt att skrapa bort gammal tapet, där var några lager att ta bort. Vad dem spackla med vet jag inte men det var 2 olika typer av spackel men det vet de säkert i en färgaffär. Lycka till.
Tack för alla förslag skall ha dessa i minnet när jag går vidare i lägenheten men det värsta rummet är gjort om ett par timmar nu, återigen stort tack till er alla.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem