Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

DVD o HDD

DVD o HDD

Hur går jag tillväga om jag vill byta HDD på min DVD-spelare? Spelaren är en LG RH7500.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Ringer service verkstaden?

Eller skruvar upp den och blir av med garantin och stoppar i den nya och håller tummarna att den funkar (vilket den troligen inte gör)
Det sitter garanterat inte en vanlig HDD (som man har i en dator) i en DVD-spelare, utan en specialmodell som du ändå inte kommer att kunna få tag på.
vad kan man göra med en hårddisk?
ändra i bios/mikrokoden kanske.
ändra filsystem kanske
båda tillräckligt svåra att knäcka, för gemene man.

men hårdvaran är nog den samma.

följ Robs förslag med att kontakta en serviceverkstad och hör
med dem om det går att uppgradera till större hårddisk.
Har de inte information om det så, glöm det , i studiesyfte
kan du nog testa med att öppna burken och läsa av vad disken heter.
och leta på egen hand.
eller varför inte se om du kan läsa av den som en exter usb disk
i slave läge.

Men glöm allt vad garantier heter efter detta.
Annons
det sitter oftast en helt vanlig 3.5" hårddisk i sånna enheter och mediaboxar, problemet är inte hårdvaran utan filsystemet som ofta är ett special filsystem.
Det är nog lite olika tror jag. Var med på Dialect och hade isär en Sagem digitalbox visserligen, men där var hårddisken inlödd i själva kretskortet och var inte alls lik en vanlig hårddisk. Fast det är väl lite olika beroende på vad man har köpt.
du har rätt Fajjer, diskarna behöver inte se ut som de vanliga 2,5-3,5tums diskar som vi är vana vid till pc-na och då blir det ju genast lite svårare.
Men jag läste någonstans, tror att det var en recension av en LG på Pricerunner, där ett av argumenten för att köpa en sådan var att man kunde byta ut HDD:n i den... Jag har ingen aning om vad personen bakom recensionen hade fått det ifrån, men ville ändå passa på att nämna det här...
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/dvd-players/359872/reviews


Nederst på sidan skrivet av lars ohlsson...
Det enda jag hittade är att det finns tre olika typer av LG spelare med olika storlek på disken.

"RH7900, 160GB/250GB hårddisk, ingång för DV-kamera och minneskortsläsare från 5000 kronor
RH7800, 160GB hårddisk, ingång för DV-kamera från 5000 kronor
RH7500, 80GB hårddisk från 4000 kronor."
Det vore ju synd om hdd:n kraschar efter att garantin går ut! Ja, jag håller nog med om att de kanske inte använder fat32 eller ntfs, men nog måste det gå att ordna så den formatterar hdd:n efter vad lg använder... tycker jag?!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem