Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

En eller Ett?

En eller Ett?

Dom flesta vet ju att det heter: (en) pojke och (ett) hus men om man inte vet detta, hur kan man på ett enkelt sätt ha en regel för vad som gäller?

Tittade i min grammatikbok under substantiv men där stog det att man skulle pröva sig fram..

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

För de som kommer till Sverige och skall lära sig svenska är det här ett mycket komplicerat problem. Dock finns det ett bra knep köp två hus och umgås med flera pojkar och vips så har man löst problemet.
Fast skämt åsido, ett sätt som man med fördel kan använda är om du sätter djävul eller helvete efter då faller en och ett på plats, en pojkdjävul och ett hushelvete! Hund, katt, gitarr osv. blir en. Tåg, gem, skåp o.s.v. blir ett. Det hörs att det blir fel ifall man säger ett tågdjävul eller en pojkhelvete.
Tjena Bubben! Jag tror inte att det finns någon enkel regel som man kan hålla sig till. Man får snällt lära sig ord för ord vad som gäller. Vad jag vet är att det finns ord som kan benämnas både en och ett, t ex tycker jag mig minnas från grundskolan att man kan säga "en apelsin" eller "ett apelsin" Samma tror jag gäller paraply, och säkert finns det fler också... Lycka till!
Hej Bubben!
om man sätter till ändelserna et el en efter ordet t.ex
hus-huset = ett hus, apelsin-apelsinen=en apelsin,
tåg-tåget=ett tåg mm. Då vet man vilket det ska vara et=ett, en=en. Fast det är klart då måste man veta el kunna höra vilken ändelse det ska vara. Men det är ett knep att ta till.
Annons
Tozzas sätt är det bästa.
Det finns ingen generell regel.
Om du är osäker titta i SAOL(Svenska Akademins OrdLista).
Ibland går båda bra som LindaW säger fast personligen har jag svårt för en apelsin. Tycker bättre om ett apelsin(vitsigt va). Invandrarna efterlyser regler på en resp ett. Tänk om det vore lika enkelt som i engelska språket. A framför substantiv som börjar på konsonant. An framför de som börjar på vokal.
tozza, men hur blir det då med hus-en, gemen, tågen o.s.v., Nej, jag anser att mitt förslag är bättre även om det som Linda W påpekar att det finns undantag som bekräftar regeln, men då får det väl bli lite fel ibland. Det gör väl inte så mycket när allt kommer kring?
Puttendolf!
Husen är benämning på flera hus, huset är singular, likaså gemet, tåget. Alltså kan du inte använda detta på plural bemämningar. Man sätter inte en eller ett framför plural, du säger väl inte en el ett husen, tågen gemen utan då får du sätta en plural benämning framför ordet, t.ex de el dem.
Svenska dramatiken är svår eller hur. Framför allt för de som inte har svenskan som modersmål. Det finns alltid undantag mitt ex var bara ett tipps som kan användas om man är osäker.
Så använd du ditt sätt även om jag kan tycka att det är lite ovårdat språk.
menar gramatiken så klart men som sagt svenskan är svår
tozza, okey då!
Tozza!

Kan inte låta bli,trots att det är otillåtet.He,he

Ditt inlägg 12:05,skriver du tipps.Det finns inte i svenskan.

Mellan två vokaler,skall som regel konsonanter skrivas dubbelt.
Ett undantag är hade.Där skall ju vara 2 d,men icke.Men i tipps,
skall det bara vara ett p. TIPS.(s är ingen vokal)

Du förstår att invandrarna,har ett helsike,att stava rätt,när vi
har problem själva.Mig inkluderat.Ibland blir man ställd,och bara
glor.Är det si eller så.
du har helt rätt leiake, Är slarvig när jag skriver, har för brått. Bra att du håller koll.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem