Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Screentryck

Screentryck

Jag är lite nyfiken på vad man behöver för utrustning för att sätta igång med lite screentryck på hobbynivå. Trycka lite på t-shirts och så kanske...
Har någon bra tips så berätta gärna. Jag såg att Göcke håller på med sånt, så kompetens finns ju här...
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

mistänker att bollen går till mig här.

är det enfärgstryck du är ute efter

en ram med screenduk fastspänd på.

tjocklek och finmaskighet beroende på
om du har fina detaljer som skall överföras.
och hur tjock färgen är.

skärfilm som du apliserar på duken .
är du duktig att teckna
kan du rita direkt på filmen innan och skära ut detaljerna.

är du foto intresserad ,
använd dig av fotoemulsion istället för skärfilm.

som strykes ut och torkar, och sedan belyses med uvljus och framkallas i vatten.
(kontaktkopiering)

skal du göra flerfärgs tryck så behöver du flera ramar
en för varje färg och helst en snurr ställning eller fixtur som
håller ramarna på rätt centrering för trycken.

och kanske en anordning där du spänner upp föremålet
som du skall trycka på.

och en lämplig bredd på en gummirakel

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02309.jpg
Det enklaste och billigaste för hemmabruk är A4-ark som finns att köpa på tex. Clas Ohlson. Det går ut på att du skriver ut det du vill trycka på tröjan med bläckstråleskrivare, det finns både för ljusa och mörka underlag. Sen stryker du på med strykjärn, lätt som en plätt. Resultatet blir ok om du är lite händig och har en bra kvalitet på T-shirten. Därfrån till screentryck är steget ganska stort inte minst ekonomiskt.
Ok... Det är enfärgat jag hade funderat på. Text hade jag tänkt trycka och inte direkt i 5 punkter utan lite större...
Var får man tag på lämplig utrustning?
Annons
tejay4u: Jag har testat transfertryck, men jag tycker inte det blir så bra...
tejay4u: Jag visste förresten inte att det fanns för mörka underlag...
Men hursomhelst så är jag ändå intresserad av att veta mer om screentryck.
transfertryck , funkar det också, lite efter tycke och smak

jag skaffar delarna på en tryckeri
resten gör jag själv, kostnaden är inte så dyr som man tror.
det som är problemet är fotoemulsionen som är begränsad hållbarhet på. så man behöver inte köpa på sig mer än man tror sig behöva åt gången.

är det textil man skall trycka på , så är det sedan sådan färg du får skaffa.

har du sedan gjort en mall så kan du trycka på i stort sett allt.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02310.jpg

fotoemulsione
n
finns i negativ eller positiv och fungerar på det sättet att de delar som skall vara kvar härdas av ljuset eller tvärs om och resten sjöljs bort. koncistensen är som välling
när man stryker ut den på den uppspända duken och när den är härdad blir hård som ett trummskinn.

ett liknande förfarande gör man när man tillverkar kretskort, genom fotografisk framställning. och sedan etsning av kopparen.
fotoemulssionen här finns på sprayburk och är i konsistens som
lack. eller färdig preparerad laminat.
Väcker en gammal tråd igen!

Jag funderar på att göra screentryck på textil och är ute efter färdiga ramar och duk om detta går att komma över någonstans. Någon som känner till om detta finns att köpa färdigt? Gärna någon E-handel. Även platser på nätet där man kan köpa annan hobbyutrustning (skärfilm, skrapor, textilfärg mm) är intressant.

Jag undrar också om det möjligtvis finns någon bra mötesplats på nätet (svensk eller engelsk) där man kan dela med sig av tips & erfarenheter av screentryck? Någon community/portal/forum kanske?
Här har rubbet du frågar efter.Lycka till!

www.screenprinters.net/ - 46k - 10 sep 2006
Tackar, en väldigt rörig sida men där skall man väl kunna hitta något till slut.
Hittade även en ganska bra butik själv för konstnärligt material. http://www.artistbutiken.se/ (hoppas det inte anses som reklam nu bara)
Telamundo !

Din sajt du hittat själv verkar ju bra.Jag vet ju inte vilken omfattning
du har tänkt dig.Men min är väl störst i världen.

Bara instruktionsfilmen för FastFilm tog 12 minuter.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem