Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Många ämnen att diskutera bl.a...

Många ämnen att diskutera bl.a...

Märkeskläder för barn: Tänk att det finns kläder o skor till nyfödda o äldre barn av de stora märkena. Var o hälsade på en idag eller rättare sagt igår onsdag som har en babys på 4 vek o denna lilla varelse hade nike skor. Visst var dem söta dessa mini skor men vad har en babys för nytta av ett par skor i nike?
Är det egentligen konstigt att barnen sedan bli märkestokiga när de växer upp när föräldrarna har vant dem vid det som små.
Dyrt är det oxå och dyrare blir det ju äldre barnen blir.
Ett par jeans till en tonåring kan kosta hur mycket som helst. Runt 800 o mer har jag hört, meningslöst för dem växer snabbt ur dem.
Inte blir det bättre av all reklam i massmedia o kompistrycket heller.
Jag skulle kunna fortsätta i all evighet om detta, varför o hur det har blivet så idag, för inte var det så när mina barn var små i alla fall inte lika utbrett som idag.
Men då är vi där igen, åter är det föräldrar som måste sätta gränserna från början o få barnen att förstå vad pengarvärdet är.
Antal svar på detta inlägg: 3
tozza:

Ooops..nu höll jag på att skriva nåt dumt...!

Men själv fick jag gå i manchester/Rockyjeans från HM och flanellskjorta från Ellos..SO WHAT??

Men det blev jag RETAD för...

Å andra sidan hade jag råd med mycket mera godis och annat som inte mina kompisar hade..heheheee...

När min dotter var liten så köpte jag mycket begagnade kläder till henne. Meningen var att dessa kläder skulle användas till utelekar. Det gjorde inte ett skvatt att dom blev skitiga! Och jag hade alltid en massa byten till henne. Jag hade bekanta som klädde sina ungar i fina märkeskläder och dom fick absolut inte smutsa ner sej! Ungarna fick inte leka, dom skulle bara gå och vara fina som små dockor. Min dotter blev inte retad, däremot så var många barn avundskjuka på henne för hon kunde rumla omkring precis som hon ville i vattenpölarna. Dom finklädda barnen stod bredvid henne och sa -jag får inte smutsa ner mej!! Detta var i slutet på 80-talet.
Idag köper hon sina kläder själv och är inte ett dugg intresserad av märkeskläder. Jo, hon kan köpa dom på rea. Hon köper det hon tycker är snyggt. Hon har alltid haft massor av kompisar och har aldrig blivit retad. Tvärtom, kompisarna har nästan varit avundsjuka för hon fått vara den hon är och alltid kunnat tagit in en massa kompisar för att sova över. På somrarna sov dom i uteförrådet, en hel hög kunde det vara ibland. Det tyckte jag var kul. Jag nästan saknar den tiden.
Ja det var nog lättare under 70-o-80talet med begagnade kläder
till barnen. Bara det var helt o rent som man sa då. Det är nog lite svårare idag att få barnen att ta på sig begagnat.
Men att gå ut att köpa jeans eller tröjor för 500-800 kr som dem ändå växer ur under några månader eller jackor för flera tusenlappar bara för att det är ett bestämt märke på klädesplagget. Det tycker jag är vansinne.
Sedan har vi den andra biten med stölder av märkes kläder.
Först köps det dyrt sen får dessa barn inte lämna t.ex jackan utan uppsikt för då blir den stulen o föräldrarna blir arga o barnet får på "huvudet" om ni förstår vad jag menar.

"Leka" vet inte barn av idag vad det är, det slutas att leka långt nere i åldrana. Lek idag är tvspel videofilm o snacka i mobil.
Det är inte ofta som jag ser barn i 9 år ålder o uppåt som leker lekar ute. Narturligtvis finns det undantag o barn som leker.
"Leken" är viktig för barns utveckling.
Nu kom jag lite ur spår här men det hör liksom ihop på nått sett.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem