Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Slår skönhetspendeln över?

Slår skönhetspendeln över?

Är det så att människor börjar tröttna på den skönhetsbild vi matas av från alla håll? Tycker mig se en tendens till detta i diverse artiklar, musikvideor och filmer som publicerats/producerats de senast tiden. Är det så att fler märker av denna tendens eller misstolkar jag detta?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

nane:

Du skriver att storvuxna kvinnor i många länder ses som attraktiva, jag undrar stilla - i vilka länder då?
I Indien, Latinamerika,Afrika och Arabiska länder...de föredrar kvinnor som har bröst,rumpa och breda höfter då det ofta är förknippat med fertilitet. Hos dem betyder en kraftig kvinna en som har god hälsa och därför blir en bra mor.
I sverige också. Men det beror nog även på vem du frågar ;)
Skall vara rejäla saker
Annons
nane Jag är smal och har 4 barn Är jag sämre mamma för att jag är smal.
Wilma: läs en gång till - JAG har inte sagt det..förstår inte varför du tar åt dig.
Det är så kul att retas
Tanken var inte att diskutera över enskildas utseende, det var egentligen inte tänkt att beröra utseenden med mer än att konstatera en fixeringen kring detta.
Börjar det bli mer intressant att hitta sin egen individualitet och vara stolt över det man har och den man är?
Jag vet inte...det är väl sånt som kommer med åren tror jag.
Wille Craaford har gjort en bra låt om det.."alla vill ha samma typ av annorlunda saker och vara lite udda på ett liknande sätt" Jag tycker det beskriver ganska bra hur det är...för visst vill man vara lite "egen" men inte för mycket för då är man "knepig" och då avviker man för mycket från mallen.
Sen är det inte så lätt att vara udda heller - oavsett vilket utseende man har...
Problemet är ju också att det byggs upp en massa "sanningar" om vissa typer av människor..om det sedan är tjocka,magra,tatuerade eller vad som helst annat så är det ju en sorts "sanning" om dessa som många tror sig "veta"..som tant på 46 är det faktiskt inte några problem - för som Unni Drougge säger "bråka inte med oss tanter som närmar sig 50-vi har närmare till döden än födelsen och har inget att förlora"
Men som 20-åring så fungerar det inte på det sättet.
-nane-
Den låten hade jag glömt...den är väldigt träffande.
"sanningarna" du nämner, kan på något sätt också självuppfyllas av den specifika "gruppen" då man är medveten om hur man är och tillåter sig att falla in under kriterierna för att känna tillhörighet. Jag tror dock att utvecklingen inom skönhetsindustrin går mot en ny riktning, då människor tröttnar på det som är aktuellt och börjar snegla åt det motsatta för att få till en förändring, ibland slår pendeln snabbt över.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem