Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kramp i benen

Kramp i benen

Varför får man Kramp i benen mest på natten har väldiga besvärn av de när man vaknar av att man håller på att sparka ut sänggavlen. Vad kan man göra åt de??? finns det någon som vet här på IS Forumet
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är ett rent helsikke att få kramp i benen, jag får det ibland. Jag fick tips av en god vän att äta Magnesium och E-vitaminer. Jag har inte provat själv än. Men gör ett försök!
Ett bra sätt är att stretcha benen och de muskler som ni får kramp i.
Även vätskebrist kan leda till kramp i benen. Så om du inte dricker dina två liter(minst) vatten per dag så kan du ju prova på att öka det. Se också till att kroppen får i sig ämnen som binder vattnet om du plötsligt ökar intaget. Annars kan det bli mycket rännande på toaletten och dålig effekt.
Annons
Fråga Doktorn hade ett program om detta Gå in på svt.se/fragadoktorn o klicka dig fram till denna fråga Många goda råd. Har en väninna som har dessa problem hon har börjat äta magnesium me framförallt använder hon stödstrumpor på dagarna ( finns många snygga modeller idag) Hon har blivit mycket bättre.
Problemet kan vara att det finns inåtgående åderbråk i benen. Vilket hindrar blodcirkulation och man samlar vätska i benen. Vilket syns med att man svullnar om benen och är då märkbart vid strumkant med resår, där blir valkar som man kan trycka ut och man ser hur det fördelar sig. Till detta brukar stödstrumpor rekomderas. Men hur roligt på sommaren. Hade dessa problem för några år sen, men efter att jag slutade röka försvann problemen. Rökning sätter ju ner blodcirkulation. Cirkulationen kan nog vara en stor bov med krampen.
Provade nått som heter MSM för ca 1 år sedan när man tänker tillbaka nu så hade jag faktiskt mindre bekymmer då kanske ska köra en kur igen
har åxå många åderbråk å svullna ben efter en heldag på jobbet
får nog prova magnesium med

Tack för dessa tipsen kom gärna med fler från andra forumsmedlemar
Har en kompis som fick kramp när han idrottade, han fick rådet av en läkare att äta mer salt. Enligt läkaren berodde det på saltbrist.
Kan var värt ett försök, hårtbröd med salt på åt han och det hjälpte!
Bara att prova!!!
Ehhh?

En person rekommenderar vatten och en annan rekommenderar salt..

Ehh?..salt binder ju vatten..dessutom är väl salt blodtryckshöjande..

Jo stämmer man kan få kramp i musklerna av saltbrist.
Rob:

Ok..hittade en länk från fråga doktorn där några gett lite tips..

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10722&a=185443

Man kan ju också ta ett glas vatten blandat med en t-sked salt och en t-sked socker..

Ps..smakar nog inte så gott men..


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem