Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Elpriserna

Elpriserna

Hej!

Jag har noterat dom höga Elpriserna och undrar om det finns något samband mellan stängningen av kärnkraftverket och dom höga Elpriserna?

Vad är botemedlet mot El-inflationen?
Antal svar på detta inlägg: 6
bubben
har svar på din fråga
kärnkraften har inget med detta att göra utan de e el-bolagen som tar ut för att täcka sina korfristiga kostnader bla underhåll av nät ,personal löner mm å tyvärr så får vi "vanliga" el-konsumenter som får betala företagen gör upp om el-priset för sin del å sen kan de annvända hur mycket ström som helst för de priset obs
att de priset kommer varken du eller jag intill å de e mycke billigare få ja sga tyvärr / peter
Priserna beror väl på avregleringen till fri marknad. Konkurensen är väl lika hos alla att tjäna så mycket dom kan. Man får ju tanken på att priskarteller finns hos elboalgen.
Vad det gäller stängning av ett kärnkraftverk så är det väl så att det har skett en mordernisering och ökad verkningsgrad i generatorer så att det görs nog mer El nu, med ett kärnkraftverk mindre. Med ny teknologi och lite mer intresse borde kapaciteten för vattenturbiner och generatorer för vattenkraften kunna ökas vesäntligt. Då kanske vi kunde få lägre priser på Elen. Utan att bygga ut fördämmningar.
Ni pratar om oligopol eller?

Har punktskatterna något med priserna att göra och är det inte billigare att göra sin egen El istället för att importera kolkraft?

Men i en fri marknad ska man som konsument egentligen byta till billigaste bolaget ju..och det borde ju skärpa konkurrensen eller?
Annons
Jag blir så jäkla arg varje gång man får elräkningen. Det är bara avgifter.Vi värmer huset med pellets.Då tycker man att el inte ska vara så dyr sista räkningen var på 5.000.Men det är väl datorn som kostar.
På Elrådgivningsbyrån kan man få hjälp att kolla priser och Elleverantörer:

http://www.elradgivningsbyran.se/

Jag tror att man kan få hjälp med att byta bolag också..
Det blir så här när man från politikerhåll vill ha alla möjliga marknader avreglerade...att Göran P helt plötsligt börjar svettas o ska försöka återreglera elmarknaden är väl bara valfläsk...

Jag jobbar i branschen o är så trött på alla skriverier om att elbolagen "skörtar upp" sina kunder o går med storvinster. Ska man ha en konkurrensutsatt marknad så måste man också få göra vinster. Det står var och en fritt att välja leverantör ju...

Det som ofta inte kommer fram är hur olika skatter och andra pålagor som elcertifikat mm har påverkat hushållens elkostnader!

...men annars är'e bra med mig...*s*

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem