Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Vilken Digital-box skall man välja?

Vilken Digital-box skall man välja?

Skall köpa digital-box å vill ha lite synpunkter på vad man skall välja, har tänkt mej någon enklare för marksänd TV utan hårddisk.
Har hört att Samsung DTB-9401V skall vara bra.. är det så?
Antal svar på detta inlägg: 6
Hej.
Köpte en på NetonNet för 2 år sedan en Sagem box med kortläsare som är kanon. Ringde upp till NetonNet först
pratade med en kille där som var väldigt kunnig och han rekomonderade denna digital-boxen. Fast idag finns det ett
större utbud och piserna har sänkts på dessa 2 år.
Men köp en med kortläsare ifall du vill premunera på boxer i
framiden.
Annars om du skall premunera nu så brukar man få en box för
1 kr.
M.V.H. Buddy
Även om du tänkt dig en utan hårddisk, skulle jag vilja slå ett slag för funktionen att kunna "pausa livesändningar". S k time-shift.
Wow, vilket lyft för tv-tittandet. Gör en paus när du vill och inte när reklamen är. Sedan spolar man framåt, förbi reklamen.

Sätt dig ner och ät middag framför tv:n. Duka ut, sätt på kaffe, när det passar. Fortsätt titta när kaffet är klart. Och, spela förbi reklamen. Nog för att jag är tekniktokig och tycker det är kul med nyheter men denna fubnktion är det min fru som är mest nöjd med.

Boxens namn? Nja, jag har löst det via en separat box istället. En KISS. Men skulle jag köpa en ny digitalbox, skulle det absolut bli en med time-shift-funktion.
Se till att det finns två scart-uttag på boxen så du kan koppla både till TV och video. Digital ljudutgång om du har en förstärkare med surround att koppla till digitalboxen. Annars spelar det inte så stor roll vilken box man köper skulle jag tro. Bestäm vilka finesser du behöver/önskar och välj utifrån det.

Boxer har en någorlunda sammanställning av "godkända" boxar. http://www.boxer.se/?page=30
Med godkända menas att de har provat att de fungerar tillfredsställande till deras system. Om det är pengar med i spelet vet jag inte.
Annons
om du ska köpa en så ska den ha stöd för MPEG4.
Har den inte det så kommer du inte få bra kvalle på HDTV sändningar som efter sommaren kommer gå över från nuvarande MPEG2 till MPEG4.

Men det hänger iof ihop med om du kan tänka dig o köpa en ny box senare så spelar det ju inte så stor roll.
Eller om du inte bryr dig alls om HDTV sändningar och inte har en TV som klarar HD.
för alla goda tips!
Rob.....

Du är på rätt spår, men lite enkelt blev det väl ?

Om man vill ha en box med stöd för HDMI, så skall den självklart ha stöd för MPEG4, men eftersom det inte finns några sådana boxar ännu, så är det liksom skit samma....

HDTV kan man bara tillgodogöra sig genom en s.k HDMI utgång på boxen, eller DVI-D om man så vill, som skickar signalerna på rätt sätt till en HD Ready visningsmodul (TV ).

Ryktet gör gällande att det finns en fransk box som är 100% HDTV förberedd, men ännu inte godkänd eller ens testad av boxergänget...

KISS torde vara en annan aktör som kommer vara snabbt ute med detta.... när det nu kommer....

Mitt råd till nyfikna boxer nykomlingar, är att köpa en billig, men ändå ok box nu, och invänta teknikskiftet ytterligare några år.. Det kommer, men varför köpa något nu och betala dyrt, när man kan vänta och få alla fördelarna samt en säkrad standard längre fram...

// Xenix

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem