Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Energi uppvärming av hus

Energi uppvärming av hus

Hej om man har oljepanna vad skall man byta till då för att käna pengar? Är pellets det bästa och billigaste?

/Johan
Antal svar på detta inlägg: 8
Ska du tjäna pengar så är nog ved bland det billigaste alternativet...värmer tre ggr gör det också...när du kapar, när du klyver och när du eldar

Har ett par bekanta som eldar med pellets och dom är jättenöjda med det, billigare än olja iallafall...nån kör med sån där värmeväxlare (luft-luft) eller vad det heter och tycker det är kanon, dock får han stödelda med ved under de allra kallaste dagarna...

Jaaadu, finns ju så himla mycket olika sätt att värma på, man blir ju bara förvirrad när man tittar på alla alternativ som finns...själv kör jag med hyresrätt och fjärrvärme och tycker det är kanon

/P
cartmanx !

Innan jag fick fjärrvärme,hade jag vattenburen elvärme med
elpanna i källaren.Tyst effektivt,ingen sotning,inget krångel.

El blir tydligen reglerat,så jag tippar på en gynnsam framtid.

Trevlig och orginell hemsida,du har snickrat ihop.He,he
Vi har pellets det kostar c:a 10.ooo att värma upp vårat hus per år.Vi är mycket nöjda med pellets.
Annons
Om du har en oljepanna har du ett vattenburet system för värmespridning. Om du monterar in ett system som luft-luft-värmepump, eller pellets, måste du montera ur, eller tömma, det vttenburna systemet.

Alternativet är då att montera in en elpanna som värmer vattnet i systemet och kom ihåg att montera in ett extra element där oljepannan har stått. Tidigare värmde oljepannan det utrymmet, nu kan det bli problem utan värme i det utrymmet. Elpannan kan köpas utrustad med alternativa slingor för alternativ värmekälla, så som luft-vatten-värmepump, solfångare eller även pelletsvärmare.

Viktigt dock att inte bara titta på vad som finns på marknaden utan att ta hänsyn till vad du har idag.

Tänk även på att ett gammalt hus med element under fönstren, kan bli väldigt dragigt om man ersätter värmeströmmen med en luft-luft-värmepump eller en pelletskamin. Kallras från fönster är inte kul och det har elementen motverkat i alla år.
pellets å ved är de billigaste
skippa el-pannan för den kommer att bli dyr i drift sanna mina ord
tänk på att du får inge konverterings bidrag om du går från olja till ved varför ??????????? tja fråga regeringen , men du får detta bidrag när du byter till värme växlare eller jord-berg värme
eller pellets lycka till / peter
Det finns biogas anläggningar som är beskrivet uti nätet,
så sök på det och se om det är nått för dig,
detta är ett billigt och miljövänligt allternativ som
kommer att löna sig på kort och lång sikt.
Hej.
Jag satte in en pelletspanna för tre år sedan, den har fungerat mycket bra. Med ett pelletsförråd som rymmer 5 ton räcker det med en påfyllning per år för mig, jag gör bara åt 3,5. Det är nästan lika enkelt som olja. Aska behöver jag tömma ca. tre ggr per år. Den har även elpatroner om något skulle krångla med frammatningen när man är bortrest under den kalla årstiden. Det är ju dessutom ett ganska enkelt byte om du har möjlighet att bygga ett pelletsförråd där du har oljetanken idag.
Min panna heter Biomatic 20 plus.
Kolla denna pdf'en.

http://www.thermiapellets.se/docroot/svenska/sidor/biomatic20plus_id2
87.pdf

/Claes
Det förvånar mig lite att ingen nämn alternativet bergvärmepump.
Visserligen ganska stor investering, men betalar sig i normalfallet på 5-6 år.
Hade jag haft kvar kåken så hade jag investerat i en sån anläägning, men nu säljer jag och flyttar till lägehet med fjärvärme.
/B

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem