Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ta bort kalk från kakel

Ta bort kalk från kakel

Finns det nåt "supermedel" som lätt tar bort kalk från kakelplattor
(typ spraya på å skölja av)?

Jag vet att det går med vanliga medel men då får man skrubba som besatt, vill helst slippa det.

/sven
Antal svar på detta inlägg: 5
Hej Sven!
Jag har provat en sprayflaska som jag tror heter JIF Dusch eller JIF Badrum eller nåt sånt som finns i vanliga mataffärer.
Den har jag till både kakel och duschväggar som är i glas. HELT SUVERÄNT! Bara att spraya på och låta verka några minuter och sedan spola av.
Alla kalkavlagringar försvinner!
Man kan ju iofs fundera på vad den innehåller när den är så effektiv, men vad 17, det funkar ju.

Lycka till!
Finns något som heter Ajax Badrum,som är miiljömärkt.så det
kan ju inte,vara så farligt.
Spraya på,låt sitta i 5 min.Spola.Finns hos ICA.Perfekt resultat.
Är inte begreppet Miljömärkt bara ett bevis på att det behövs dubbelt så mycket medel, för att bara nå halva framgången?

Jag skulle sikta på att använda avkalkningsmedel, som finns för kaffebryggare etc. Oftast innehållande citronsyra. Alternativt, om det är mycket kalk och det sitter hårt, använd saltsyra. Saltsyra är bebrövat för att tvätta kakel men se bara till att akta ögon och kromdetaljer. Krom och saltsyra går inte så bra ihop. Saltsyra kan köpas i färghandeln.
Annons
Det finns nått nytt som heter Cillit Bang Power remover för kalk rostfläckar o beläggningar, spruta på o fördela det jämt med en svamp el trasa, låt verka nån minut o skölj av med vatten.
Har provat, det är ganska effektivt.
Man kan använda en bilsvamp med shampo oxå, funkar oxå.
citronsyra och vinäger funkar..:)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem