Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Opera contra firefox

Opera contra firefox

ja har nu testat opera 8,0 på min dator i 3 veckor å jag säger den är snäppet snabbare änn firefox har nu i 1 vecka kört opera 9,0 å den är ännu smidigare å snabbare änn fire fox å de har samma arbets rytm med flikar mm någon mer me samma erfarenhet nu kommer mr taco att skryta om firefox men de bryr ja mig inte om / peter med soliga vårkänslor
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

fjälkobonde då borde du som bonde skicka klagobrev till dem att de ska prioritera tillgänglighet och inte stänga ute folk, vilket de gör med dagens IT tjänster om de inte funkar i FF. :)

Handlar iof inte bara om FF vs IE då utan även om andra operativsystem som inte har IE. Själv utvecklar jag inget som inte både har stöd för IE och FF (har ingen teststation för safari) och andra browsers har för liten marknad för att det ska vara lönt att anpassa för dem om de kör någon special grej.
rob

ja förstår hur du menar men fördelen med ff är att det finns ett tillläggsprogram som man kan annvända när man vill visa en sida i ie format å de de jag annvänder när jag loggar in på e-tjänster på sjv:s hemsida

har påtalat detta för sjv:s webbansvariga å jag fick tillbaks som
svar att FF var inte kompitabel nog att stödja deras e-tjänster
och att internet explorer var säkrast å fungerade bäst att jobba med ?????????????????????????????????????????????????????

men då frågar jag dig som dagligen jobbar med system utveckling
är internet explorer så väldigt bra system?
stämmer de att snart alla dagens internetbank system anpassas mer till firefox änn internet explorer

min egen erfarenhet av ie är = urkass bara hakar upp sig
å krånglar får oftast annvända goggle de få gånger jag annvänder ie

i firefox webb läsare finns inte sånna problem
likaså i operas webbläsare (9,0 beta versionen)
men som sagt firefox utvecklas mer än ie eller vad tror du rob/ peter
Troligen hör deras webbutvecklare till gamlaskolan och är så fast förankrade i IE att de är rädda för förändring. Troligen kommer inte ens sidan funka i IE 7 då.

Det hela handlar egentligen om att FF är bättre på att följa standarder än va IE har varit Och att MS hela tiden har hittat på egna lösningar för tex javascript och andra saker. Men som det ser ut idag så håller IE 7 på att följa efter resten med att anpassa sig till WC3 standarder och inte stoppa in egen HTML kod Och även att dumpa deras konstiga grejer för att hantera olika former av script och objekt, som ActiveX.

Jag gillar inte IE, men det är en personlig åsikt, eftersom man måste göra så mycket special anpassningar för att det ska funka om man skriver korrekt kod. Men eftersom majoriteten av kunderna använder den browsern så är det bara att anpassa sig. Och att majoriteten använder den är för att de vet helt enkelt inte om att det finns andra alternativ. Den är ju integrerad i windows då slipper deras IT avdelningar installera något annat.

Och internet bankerna anpassar sig nog inte mer till FF än IE utan snarare att de banker som är serviceminded fått upp ögonen för att det finns användare som inte använder windowsoch igenom att bara göra sidora som funkar i IE så stänger de ute stora kundgrupper.

Nej fan nu ska jag ned o hämta tvätten :)
Annons
Gnäll och skäll.
Jag körde för en tid sedan en test mellan Firefox, och IE. Ingen skillnad i tid. Använder själv Avant Browser. Det programmet använder sig av IE och är egentligen bara någon sorts instickamodul?
Funkar kanonbra, med olika flickar att växla mellan.

Vem gnäller på Microsoft?
Ni sitter förmodligen, i alla fall de flesta av er, med Windows XP.
Det fungerar i stort sett MYCKET BRA. Varför gnälla?


Defragmentera NTFS??. Jag gör det någon gång emellanåt, men det behövs aldrig egentligen.
Jag testar ändå en massa olika program och olika funktioner, och det är ytterst sällan som jag har några stora problem.
Jag vill påstå att jag ändå är en ganska rutinerad och avancerad datanörd, dock ej på bredband och nätverk.
PerAsk defragmentering är inte en fråga om det behövs utan om man vill ha tillbaka prestandan. För när din hårddiska blir mer och mer fragmenterad så kommer du förlora diskprestanda. Det är ju enkelt och logiskt.

Sedan tror jag du missar att den här tråden handlar om IE vs FF och inte Windows XP.
Svar till ROB.
Jag missade inte tråden utan besvarade bara Fajjers inlägg i vilket han bla ondgjorde sig ang NTFS.
Att defragmentering har med prestandan att göra vet jag också, men det är som jag skrev ytterst sällan som datorn är i behov av någon degragmentering, trots att jag använder mina datorer tämligen mycket.
Fjälkobonde jag har ingen kometar till opera! har ej prövat men kanske man vet aldrig he he
Internet Explorer 7 beta2 är ute nu!
Ser snygg ut och ska vara enklare och säkrare!
Givetvis har den flikar, men det har jag redan med version 6 och msn toolbar.
Någon som törs testa den?
läs mer här:
http://www.microsoft.com/windows/ie/default.mspx
Min käre Flälkobonde!
Det skulle vara mycket lättare att förstå dina
inlägg om du stavade rätt och interpunkterade
rätt.
Jag kanske är gammalmodig, men man skriver
inte som man talar!
PS. Som det står i Forums regler: Vårda språket!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem