Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ladda ner eget prog. från Internet

Ladda ner eget prog. från Internet

Hej alla
Jag har skrivit ett VB-program (VB6) som jag via Package & deploy ViZard i visual studo 6 lyckats få till en webserver. Om jag på websidan då länkar till rätt folder och till setup.exe så funkar det inte. Måste man inte på något sätt kopiera ner installationskittet till den egna datorn och där starta serup:en. Om det är så hur får man igång kopieringen.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

När du klickar på länken till setup.exe ska du få antingen
spara fil eller kör fil. väljer du kör så startas installationen av ditt program.

/sven
....du behöver inte spara filen för att installera.

/sven
du gör bara en vanlig href länk till filen så funkar det.. behövs inga speciella tillstånd. Blir en vanlig filhämtning
Annons
Jag trodde det också, men när jag klickade på länken till setup.exe så fick jag fel att en modul inte fanns på den egna datorns internet temporary files. Kom inte ihåg vilken det var. Jag skall försöka igen och återkommer med vad det var för någon
/Bobo
Hej igen
Nu har jag kollat upp och det som händer är att då jag klickar på kör får jag följande fel Setup cannor find 'C:\Dockuments and settings\........\ContentIE5\YD0JIDM5\setup[1].LST' Setup is aborting...
I min folder på webservern finns setup.exe setup.lst och stallet.cab (Stallet är applikationens namn) Det är ett standard setup package. Appen är en standard exe EJ activeX
Ser ut som du fått fel på länken i det dokument som ligger på servern.
Verkar hänvisa till din dator
Varifrån exekveras setup.exe. Sker det på servern så förstår jag ditt argument. Jag trodde att allt kördes ner till den egna datorn och installationen sen kördes på den
Kör du din dator som server och åtkomlig "för alla och var "
Lägga upp egen server är utanför mitt nuvarande kunnande så isåfall får annan ta vid.
Har läst lite på tråden och vad jag förstår så har du en vanlig webserverplats. (typ hemsidesplats) Är det så att du har lagt din .exe fil på servern så sker ju allt därifrån. Du länkar alltså till den katalog/fil.exe på servern där du lagt ut filen---
-- om jag fattat förutsättningarna rätt alltså--
till och börja med så gör du helt fel.

Nej nej nej till 3 filer när du ber användaren ladda ned 1(en) fil.

Zipa grejerna eller ja om du föredrar något annat som selfextracting zip osv..
eller att du helt enkelt gör 1(en) exe fil för settupen som innehållet .lst och .cab filen.

Sedan när du har en fil då kan du be användaren ladda ned filen.
Och nej nej nej inga filer skall installeras från servern. Det kostar onödig serverprestanda och bandbredd mot att ladda ned den.

Sen när användaren har sparat din zip, selfextractingzip, setup.exe(SOM inkluderar lst och cab filen) eller vad du nu väljer att paketera filerna med, på sitt speciella ställe på sin dator då kan den personen börja att installera.
Ja då självklart förutsatt att personen har VB6 Runtime filerna om du inte inkluderat dem i paketet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem