Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Auto avstängning

Auto avstängning

Hej , jag har sett flera som fått användbara tips om sina burkar. Så jag slänger ut mitt lilla problem jag med.
Min burk vägrar stänga av sig. När jag klickar på "stäng av" så gör den allt den skall , stänger nätverksanslutningar, men fastnar sen på Windows avslutas. Då får jag hålla in knappen på burken för att göra en "nödavstängning. Nästa gång jag startar datorn märks ingenting, ingen diskscan ingenting, den bara startar som den sig bör. Nån som har nån bra tips om var det kan tänkas hänga sin mottages tacksamt.

MVH
/Bosse
Antal svar på detta inlägg: 5
Detta är ett av de svåraste som kan hända.
troligen är det något program som väntar på svar.
nätverk, usb, pcima, skärm osv (drivrutiner)
prova med att starta upp i felsäkert läge, både med och utan nätverk, kontrollera så att det inte finns några konflikter.
om du hittar sådana så markera dem som ej aktiva i denna konfig.
Sedan bör man kontrollera om det finns uppgraderingar att hämta för den maskin man har hos tillverkaren. eller om de nämner dessa problem på sina FAQ-sidor.
senast jag stötte på detta problem var när jag installerade ett usb nätverks stick, drivrutinerna där var felaktiga och det fanns nya att hämta.
Hittar du orsaken så är du välkommen att tipsa oss.
lycka till / göcke
Hej
Burk ..Ok ...men vilken Operativ system kör du?
W98, W2000 ,Windows me Window EP, Linux, Mac eller vad ?
Om du kör Windows Start/kör/msconfig gå i autostart och ta bort all skräp som inte ska starta ,när du startar "burken"boota om, och testa,funkar inte det ,gör som Göcke skrev tidigare...ha det bra ,och släng windows åt .......
B..
Ja där ser man , är man inte riktigt hemma på dett amed datorer så missar man lätt vesäntlig info.
Jag kör XPpro i den.
Hur skall jag veta vad som är skräp och inte autostart ?
Jag tror (tyvärr) Göcke är inne på rätt spår, jag har för mig att när jag bytte mitt trådlös usb-kopplade tangentbord och mus till vanliga sladdanslutna så fungerade det. Även om jag då inte insåg sambandet. Mig veterligen har jag de senaste drivrutinerna från Logitech laddade. Men tack båda för för svar.
/B
Annons
Tja Bosse
det är inte lätt att förstå msconfig om man inte kan bra mycket om hur os-et jobbar men det är ett bra program för att se vilka program och rutiner som startas up via de olika skripten, och XP är lite mer speciell eftersom den kommer ihåg det som den tror är bästa konfigen, så det kan bli hjärngympa där också. annars så tror jag att du skall prova med det jag skrev tidigare med felsäkert läge. man kan kolla system i den mod man kör i också men där kan en del utlämnas. ett annat sätt att kolla system problem är att i word
välja hjälp/om microsoft word/syteminformation
där kan man ibland se problem också.
Hej
Jag skulle rekommendera System mechanic ett bra program som kan fixa ett och annat, du kam hämta den fr?n www.iolo.com.
Du kan rensa registen ,ta bor gammal skräpp, kolla fel installerade program se vilka som startar etc etc
Testa under 30 dagar ,sen m?ste du betala .
OBS defragmentering av HD g?r lite för l?ngsamt för min smack..
Ha det bra
B

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem