Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Köpa DV kamera

Köpa DV kamera

Hej vilken DV-kamera skall man välja?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Det blev en Panasonic NV-GS50 för 5990 SEK på www.netonnet.se =D Beställde den härom dan så jag har inte fått den ännu men jag kommer med ett utlåtande efter en tids användning.
Jag tänkte komma med en fråga till nu när kameran är köpt.

Vilket program rekomenderar ni för redigering av filmerna?

Jag har tittat på Adobe Premiere Pro v7, Pinnacle Liquid Edition och Pinnacle Studio 9. Tänk inte på priset...spelar ju ingen roll
kan ju säga att du nog har skaffat en av de bästa Dvkameror som går att köpa under 10.000:-

jag vet bara att pinnacle gör bra saker, har inte provat adobe...Men är de lika bra som deras övriga sortiment så spelar det nog ingen roll...

Spelar priset ingen roll "köp" hem alla tre....

:)
Annons
Hallå!

har själv en Sony pc6. det jag saknar är dv-in, kan alltså lägga in film på datan med ej tillbaka till kameran, vilket kan vara bra. Stillbild ej så viktigt. Men, kameran måste vara liten och lätt, annars kommer man ändå inte att ha den med. En liten kamera är en bra kamera.

//Tack och hej
Jag håller med Fredrik, storleken har betydelse.

Jag väntar fortfarande på min kamera (Panasonic NV-GS50) ..får den imorgon. Bara strax över 3 veckor senare. Beställde den hos netonnet...efter 2 veckor sa de att de inte hade någon i lager och inte heller skulle få in någon. Men måndags (torsdag idag) så såg jag den på deras sida o ringde dem....nu ligger den på posten o jag skall hämta den imorgon efter jobbet :)

Så snart jag har testat den skall jag skriva om den här.

Såg att modellen är gammal och att den får en efterträdare vid namn GS55 men den vet man ju inget om. Bättre sämre?
Nu har jag fått min kamera "Panasonic NV-GS50". Jag har inte hunnit att använda den så mycket så nu tänkte jag bara bedömma hårdvaran o mpeg4 filmning o stillbilder, hur filmerna blir på banden kommer jag tillbaka till senare.

Hårdvaran:
Man fick med två fjärrkontroller. En med sladd som det var en inbyggd mick på och en med ir (sladdlös) utan mick. Jag är inte så mycket för att filma med fjärr men de kanske kommer till användning i framtiden.

Kameran är täcks nästan av handen vilket jag tycker är en liten kamera. Det finns säkert minde men jag är nöjd med storleken. Knapparna sitter bra placerade, troligen svårt att placera dem bättre. Det finns en snabbstartfunktion och det är bra för när man ser något man vill filma så skall ju kameran vara redo också.

Jag köpte med ett extrabatteri vilket jag tror är bra eftersom batteritiden vid filmning på band vid användande av skärmen bara är ca 1 timme.

mpeg4 filmning:
Tja kan vara roligt ibland. Det är ingen superkvalite men de blir rätt så små i filstorlek, passar bra till hemsidan eller att maila. En rolig och faktiskt en användbar grej tycker jag eftersom jag har en egen hemsida.

Stillbilder:
Stillbildstagningen är lätt att använda, tråkigt bara att bildkvaliten är så dålig. De passar bara på hemsidan.
Men vill man ha bra stillbildsfunktion i en dvkamera så kostar det. För 6000kr får jag vara nöjd.

Tja det var allt för denna gången.
Du som har en lika dan kamera kan väl skriva ett omdömme också eller komma med något bra tipps.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem