Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows XP

Windows XP

Hallå skulle installera XP på burken hemma, men fick mitt i installationen avbrott pga att skivan var dålig.
Har provat med andra skivor för att återuppta installationen men de misslyckas också!
Så min fråga är hur ska jag kunna göra en ny installation med en skiva som jag vet fungerar?
När jag startar upp burken så kommer jag ju bara till installations bilden men inget mer händer, snälla hjälp mig, klarar mig inte utan burken hemma!


MVH Noflo
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Noflo ,om du redan har testat med flera skivor och du fastnar på
samma ställe, är det kanske något i din hårdvara som strular.
det saknas kanske drivrutiner för hårddisk i den version av xp du testat osv.


vilken typ/model av dator har du
och är XP skivan en ny med sp2.
Har ett hemma bygge bestående av abit IC-7 moderkort, pentium 4 3,0Ghz, två hdd WD en 40gig och en 160 gig 40 giggaren ligger OP på.
Ja skivan är en ny med sp2 på, problemet är att jag inte kan starta om installationen, kan jag formatera hdd på nåt sätt, och starta om alltsammans?
Behöver du/ni mer info så finns jag till hand fram till 21:45 sen slutar jag jobba!
först måste du ju veta vad som gör att den hänger,

om du formaterar om den , och det är en installation som har fungerat/fungerar så kan du ju hamna i andra trubbel.

och sen finns det ju en grej till man bör tänka på så man slipper att aktivera installationen igen, och det är att spara eller
Kopiera C:windowssystem32wpa.dbl och wpa.bak till diskett

lägger man tillbaka dem efter en ominstallation så slipper du aktivering igen, under förutsättning att du inte har bytt moderkort
Annons
nu är ju Göcke bättre än jag på detta, men en idé, i väntan på att Göcke svarar, är att koppla ur 40 gigs disken om det nu ligger ett operativsystem på den. (eller tolkar jag ditt "OP", fel?)

Boota upp på CD och välj att göra en helt ny installation på en ren hårddisk.

Jag fick motsvarande problem som du nämner vid ett tillfälle då jag försökte uppdatera från Win ME till XP. Kom runt det genom att blåsa disken.
oups, Göcke är snabbare än jag på att skriva. När jag började skriva mitt svar, fanns inte det senaste från Göcke.
det gör inget frille, det finns ett par alternativa vägar att gå här
bara noflo har tungan rätt i mun och inte ilar iväg i onödan.

söker han/ni här på Is så ser ni flera som har haft liknande problem.

en ren reparation kan också vara möjlig, men då kan en del uppgraderingar hindra installationen osv.
eller rent utav ett virus
Kan jag "blåsa" disken utan att ta ut den ur burken?
Om du har en disk som INTE har något innehåll som du vill spara, kan du boota upp på XP-cdn och välja att radera partition och sedan skapa ny partition i samband med installationen. Notera, att all data försvinner från disken i så fall.

Jag valde till slut att köpa en extern, usb-disk och tog en fullständig backup av innehållet inan jag raderade den gamla.
mitt problem är att den startar upp mitt i installationen, så jag kan inte välja hur jag ska börja installationen!
Om du skulle prova felsäkert läge,och få igång det viktigaste.
Sedan kan du köra om XP-skivan,och förhoppningsvis är alla
drivrutiner där,som behövs.Lycka till!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem