Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Skatte problematik

Skatte problematik

Har ägt ett hus i 11 år, vilket jag sålde 2005 Under dessa år gjordes en hel del förbättringar. Tillbyggnader, ombyggnader och så vidare. Nu kräver skattemyndigheten en total redovisning med kvitto som styrker.
Tyvärr upptäckte jag att det saknades en hel del kvitton. Finns det någon som har erfarenhet av detta, eller vet var man skall inhämta kunskap om detta. Det som har utförts finns ju kvar att beskåda om det blir tala om att besiktiga detta.
Antal svar på detta inlägg: 10
Det går att,få vissa avdrag godkända utan,att kvitto finns till-
gängligt.Bifoga ett intyg,att du intygar sanningshalten,och beräknade kostnader.

Har du bara ärliga avsikter,så brukar det ordna sig.Men det får bara gälla om- och tillbyggnader,som höjt fastighetens värde.

Avdrag för underhåll,är ju som bekant inte avdragsgillt.
Intressant fråga då jag just nu ska till att sälja min kåk. Jag undrar i samma ämne om man kan ta upp kostnader för eget arbete? Har hört att man kan få ta upp de timmar som man lagt ner mot ngn form av schablontimkostnad. Tycker ju rimligtvis att det borde vara tillåtet att värdera det om man valt att inte anlita hantverkare. Ngn som vet?
blueId_1 - kostnader för eget arbete finns inte. Du har ju inte lejt någon, inte betalt nåt. Det är snarast inbesparade kostnader.
Du ska i stället se det så här. Genom eget arbete har du höjt värdet på kåken. Då du säljer får du lön för mödan. Den skatt som uppstår på försäljningen får du betala 20% skatt på. Vilket annat extraknäck har så liten skatt?
Nä skatta och var glad att du kommer så lindrigt undan.
Annons
Där går du på pumpen tror jag.Då måste du ha enskild firma,och
en massa krångel.Momsredovisning,och ditt och datt.

Det arbete du utfört själv,får du ju igen,på ett högre pris för
fastigheten.Nöj du dig med det,för jag tror inte du säljer med förlust,eller.....?
OK. Var bara en fundering. En i min bekantskapskrets påstod att han hade gjort så vid ett tillfälle men jag kanske fattade fel...får kolla igen...

Nja, jag hoppas inte jag säljer med förlust, men jag köpte billigt för 1,5 år sedan och har lånat upp en hel del och i princip totalrustat kåken. Vissa delar av lånet har ju inte direkt gått till "förbättringsåtgärder/ombyggnader" så jag åker nog på en hel del reavinstskatt. Tyvärr får jag nog bara ut det jag har lån på så det blir ju en kostsam affär...
Varför inte bli medlem i Skattebetalarnas förening www.skattebetalarna.se
en kostnad per år på 250 kr som borde löna sig omgående för många av skatt nertyngda medborgare.
Där får man hjälp med alla typer av skattefrågor och tips om ett och annat.
Alla nedlagda kostnader ska verifieras med kvitton, och det är mycket riktigt kostnader för om- ny eller tillbyggnad som avdrag får göras. Dock gäller detta bara kostnader man haft de senaste 5 åren.
Avdrag hit och upptaxering dit. Först skall man betala fastighetsskatt i många år och sedan när man säljer skall man betala skatt för vinsten också. Vad är det då man betalt för alla år tidigare?
(tänk om man fick betala aktieskatt för att ens aktier kan gå med vinst när man säljer senare. ack ack vilket system)
Ta bort skatten på fastigheter vad det en gäller för privatpersoner . . Varför kan vi inte rösta rätt flera val i rad?
Hmm, glömde visst en sak förut:

pergoran, ring 0771-567 567 så får du gratis hjälp och tips om skattefrågor, eller www.skatteverket.se ...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem