Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Autokorrigering i Word.

Autokorrigering i Word.


Kan någon ge mig ett tips (förslag) om hur jag kan stänga av autokorrigering för gott i Word ?
Jag har Word 2000 ver. 9--.
Varje gång jag startar om datorn och öppnar ett Word-dokument
( .doc ) är autokorrigering aktiverat. Och även om jag går in på fliken Verktyg\Autokorrigering och tar bort markeringarna för
KOrrigera TVå INledande VErsaler, Inled varje mening med versal, m fl. så är många förkryssade igen nästa gång jag startar datorn och öppnar ett .doc-dokument.
Jag använder bl.a. tabell i Word för min egen privata bokföring och där vill jag inte att texter i olika rutor ska börja med stor bokstav även om jag inte har sagt till om det.

Jag har ringt Microsoft och försökt få hjälp men de svarade att det produktnummer jag har på min version av Office 2000 visar att det är ett företag som har det nummret. Så det enda de kan tipsa mig om är att kontakta det företaget och fråga om hjälp.
Men jag vet inte vilket företag det handlar om.

Det vore jätteskönt om någon har ett förslag om hur jag stänger av autokorrigering för gott.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

ett alternativ är att spara ned de inställningar du vill ha
i en ny mall , den nya mallen får filändelsen .dot

marginaler
textstorlek
allt som du vill ändra

och sedan starta med den nya mallen
Gå in på Verktyg, Alternativ Autokorrigering, Ta bort bocken vid Inled med versal i tabeller.

Lycka till!
så här kan det se ut
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02482.jpg

Tomt dokument heter igentligen normal.dot
och normal1.dot är min fil med mina grund inställningar


om man gör en kopia av normal.dot från utforskaren så kan man
döpa om normal1.dot till normal.dot
ett lite trixande. men på detta sättet så har du orginalfilen kvar.
Annons
Förlåt axe, jag läste din fråga lite dåligt. Du har givetvis tagit bort alla bockar under autokorrigering. Så mitt svar blev du inte hjälpt med. Märkligt att bockarna hoppar dit igen när du startar Word igen. Det ska dom inte göra.
Om ditt Word ligger på en lös skiva,och ej är förinstallerat på
din dator,så kan du prova att avinstallera i Lägg till/Ta bort.
Sedan kör du skivan,och får en frisk nyinstallation,som
förhoppningsvis,bär sig riktigt åt.

Avinstallera inte om du har recoveryskiva,förinstallerad,på
din dator.Det gjorde jag,men hade Word97,på skiva,så det
klarade sig.Installerade den i stället.

kan ju bero på att normal dot filen är skrivskyddad
så mycket alla för hjälpinläggen.
Jag har många gånger utfört alla de förslag som ni gett mig
men tyvärr har inget hjälpt.
normal.dot är inte skrivskyddad. Och det är samma problem både på min stationära med W2k, sp4 och på den bärbara med Wxp, sp2.
Jag ska gå in och försöka studera om det möjligtvis är Norton Secutiry eller något annat säkerhetsprogram som gör att ändrade inställningar i Word inte sparas i normal.dot. Det märkliga är ju att autokorr. håller sig avstängt (när jag har stängt av det) så länge jag inte startar om datorn. Så precis som Göcke antyder så har det något att göra med att det inte sparas i normal.dot. Jag har tidigare sparade normal.dot-filer så jag ska spara den nuvarande (för att kunna lägga tillbaka den)och sedan lägga in någon av de gamla .dot-filerna.
axe , under verktyg/alternativ/spara i word
kan du kryssa för
uppmana att spara mallen normal
Eller som det står under hjälp i word

Obs! Ändrade mallar uppdateras bara om alternativet Uppdatera dokumentets formatmallar automatiskt är aktiverat när du öppnar ett befintligt dokument. Ställ in alternativet i ett tomt dokument genom att välja Mallar och tillägg på Verktyg-menyn.
osv
Tack igen för de goda förslagen för att åtgärda problemet med att autokorrigering inte gick att stänga av för gott.
Jag har jobbat några timmar nu och försökt men ändock varje gång jag återstartar datorn så var autokorr. åter aktiverat.
Men, men nu har jag kommit på hur jag skulle lösa problemet.
I Word under fliken "Hjälp" fanns ett alternativ som heter "Identifiera och reparera ....". När jag körde det och startade om datorn var alla problemen lösta.
Nu öppnas inte alla Word-dokument i "hela-fönsterformatet" länger (vilket de gjorde tidigare) utan i det format som jag hade senast när jag använde dokumentet. Och "autokorrigering" är inte längre aktiverat, eftersom jag hade stängt av det när jag stängde dokumentet senast.
Så, HURRA, HURRA nu känner jag mig nöjd.
Nu kan jag snart stänga den här tråden. Hej då och på återhörande.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem