Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Byta Hårdisk.

Byta Hårdisk.

Hej alla, nu premiär frågar jag på till synes utmärkta forum.

Kan man byta ut hårdisken utan att installera om Windows och alla andra program. Jag menar helt enkelt att flytta hela innehållet på gamla hårddisken till den nya, windows och hela fadderullan. Startar datorn då?
Det bör ju fungera tycker jag, evnruellt hittar väl Windows den nya disken under uppstart och installerar nya drivrutiner.
JAg skall byta från en IDE till Sata disk.

Jag hörde om en som lyckats byta moderkort uan att behöva installera om windows, den rättade till allt nytt under uppstarten.
Men han hade nog mest tur att det mesta stämde kanske.
Antal svar på detta inlägg: 10
Skulle väl fungera om Du klonar över din gamla HD på den nya med nåt program som ex. Acronis Migrate Easy.
Norton har väl nåt annat program som gör samma sak, Ghost tror jag det heter.
Vet bara att Du behöver SP2 för att köra S-ATA diskar, råkade ut för att min dator "tappade" bort S-ATA enheterna när jag gjorde en ominstallation med enbart SP1
Precis som Breeze säger, du måste klona hårddisken. Det fungerar inte att bara kopiera över innehållet. Det känns som en sån sak som inte är hundraprocentigt säker. Särskilt som datorn skall känna igen ett nytt format på hårddisk samtidigt som windows och allt annat ska följa med.
Nej går att köra S-ATA diskar på sp1. Jag har gjort det.

White_Trash enda sättet för dig o lyckas med det är som Breeze säger att göra en Image av disken för att sedan föra över den till nya disken. Eller ja det borde fungera inget som kan garanteras till 100%.
Annons
Okej, tack för svar hittils.
Vad är den stora skillnaden klona eller kopiera allt?

Du kopierar inte diskstrukturen eller MBR:en
Tack för svar, mycket vänligt och informativt.
Jag förstår att det får bli kloning alternativt nyinstallation (jobbigt).

Inte för jag förstår det där med MBR och diskstruktur men det verkar vara viktigt för att det skall fungera, är det typ bootfiler med mera då som menas.
Trodde att om bara filerna låg på samma ställe och i samma mappar med samma struktur så skulle windows fungera som innan.

Tips till Microssoft:
Gör en procedur att flytta rubbet över på en ny dator
/hårdisk
White_Trash ! . Har du en stationär dator eller en bärbar ?

Om du har en stationär har du säkert plats för både den gamla HD´n och den nya. . Montera in den nya HD´n i datorn. Se till att det i "bios-setup" är inställt så att du har en HD på den plats där du satte in den nya HD´n. . Låt sedan datorn starta, som vanligt med det OP som ligger på din gamla HD. . Högerklicka sedan på ikonen för "Den här Datorn" o. välj "Hantera". . Då öppnas något som heter "Datorhantering", klicka på "Diskhantering". . Markera den nya HD´n och gå till den flik där du hittar "Formatera".
Var noga med att formatera den som en system-disk, så att den senare kan härbärgera ett operativsystem.

Jag antar att din nya HD är mycket större än den gamla.
I så fall skulle jag "partitionera" den, så att du kan installera ett op-system på den första partitionen och ha allt annat på den eller de övriga partitionerna.

Sedan måste du med något program skapa o. spara en "backup image"-kopia av den befintliga partitionen C:/ , där ditt nuvarande op-system och installerade program finns. .
Själv använder jag "Norton Ghost" och det har fungerat bra i alla år. . Jag har även "Partition Magic" som numera finns hos Symantec Norton. . Visserligen kostar dessa program en del att köpa men åtminstone för mig har det varit värt det.
Om du inte håller på så mycket med att bygga om, bygga ut, datorer så kan du ju lämna in datorn till någon firma som sätter in den nya HD´n åt dig. . Men det kostar kanske lika mycket som att köpa programmen och lära sig att hantera ombyggnad av datorer själv.

När du har skapat "backup"-kopian av din befintliga C:/-partition kan du nu göra en sk "restore" (återställning) av den och lägga den på den nya HD´ns första partition. . OBS! Det fungerar inte att bara göra en vanlig kopia av den gamla partitionen C:/.

När det här är klart och du startar om datorn får du en fråga om vilket operativsystem du vill starta, eftersom du nu har två (likadana) op-system på datorn.
För att bli av med denna fråga och kunna rensa den gamla HD´n
måste du öppna mappen för C:/, gå till "Verktyg"--"Mappalternativ"--"Visning". . Tag bort bocken vid "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekomenderas)" och svara "Ja".
Nu visas filen "boot.ini" i mappen för C:/. . Öppna boot.ini och "sudda" (ta bort) uppgiften om det op-system som ligger på den gamla HD´n. . Starta om datorn och kontrollera att den nu startar från den nya hårddisken.
Om allt fungerar gör om proceduren som beskrevs ovan för att öppna "Mappalternativ"--"Visning". . Markera tillbaka bocken för "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekomenderas)" . . Så att de inte visas igen.

OBS ! OBS ! . Den som inte har skapligt med kunskap om hur man på detta sätt kan ändra i filen "boot.ini" bör definitivt inte göra det som jag beskrev ovan.

Spara "Backup-image"-filen ( som är en backup av den gamla C:/ ) antingen på den gamla HD´n ( om den ska sitta kvar i datorn ). Eller kopiera den (och ev. annan fil som hör till den ) till en CD. . Den kan i framtiden användas för att återställa op-systemet ( C:/ ) till så som det såg ut när den skapades.

Usch, det här blev alldeles för långt. . Moderatörerna kanske blir rasande.

Men den som behöver hjälp kan maila direkt till mig ( klicka på "axe" så hittar ni min e-mail-adress ).
.
Noop , vi blir inte rasande. om det är välmenat.

varför inte bara gör en spegling dirrekt till den nya disken
Göcke varför göra det enkelt för sig
Okej tackar er alla , har klart för mig nu.
jag är inte helt ovan med datorer, har byggt åt min son och uppgraderat några datorer.
Brukar göra allt från scratch men tänkte prova en genväg denna gången. Tror jag provar att spegla disken och se vad som händer när jag startar upp igen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem