Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Mystiskt problem

Mystiskt problem

Jag övertog min brors dator i vintras. Eftersom jag visste att han inte hade använt antivirusprogram eller brandvägg så formaterade jag datorn. Den stannade på 40% när jag försökte, men till sist löste jag det genom att dela upp hårdisken i två delar, C och F. Funkade utmärkt. Datorn gick som smort, förutom att när jag skulle starta den gick det aldrig på första försöket. Detta problem har fortsatt hela tiden. Jag trycker på knappen, och hör hur datorn startas, men inget liv på skärmen. Det verkar som att den inte startar ordentligt. Så jag startar om den manuellt genom att hålla in knappen, ända tills det faktiskt fungerar. I Januari gick det väl på andra försöket, nu på sistone har jag fått försöka över tio gånger. Jag frågade folk vad de trodde det var för fel, någon sa batteriet. Jag brydde mig ändå inte om att byta det eftersom datorn gick jättebra när den väl var igång. Ända tills igår. Helt plötsligt bara kraschade den. Inte sådär att den frös pga för många program, så att man är tvungen att trycka ctrl+alt+del (vilket för övrigt jag aldrig har behövt göra med just den här datorn), utan allting bara stannade helt enkelt. Så jag startade om datorn, och samma sak inträffade efter nån timme. Och sen igen. Jag märkte att det hände när jag lyssnade på Windows Media Player, och eftersom jag precis hade installerat version 11, så tänkte jag att något kanske hade gått snett där. Men jag avinstallerade WMP11 och datorn krashade senare igen. Imorse dog den direkt efter att jag äntligen fick igång den, och efter det har jag inte kunnat starta den igen. Jag ska prova att byta batteriet, det är ju ingen ansträngning, men OM det inte är det som är problemet undrar jag om någon har nån idé. All hjälp är välkommen. Tack!
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Låter som att hårdisken är kass.

hörs det nått tickande ljud?
eller att os-et har krachat
Windows Media Player 11 [WMP11]
skall kräva endast en äkta kopia av Windows XP/2K/2003/Vista/XP X64


eller
värmeproblem mm angående att du har haft problem så länge
Göcke: Det kan väl inte bara vara OSet som har kraschat? Jag har ju inte bara problem att starta Windows, utan datorn i allmänhet. Jag skulle ju inte kunna formatera den som läget är nu eftersom jag inte kan starta den. WMP11 var antagligen inte problemet eftersom jag avinstallerade det och gick tillbaka till version10, och datorn kraschade även då.
Min bror påståd att det var värmeproblem, att datorn alltid hade blivit överhettad när han spelade. Men datorn kändes inte ens varm när det här hände.

White_Trash: nix, det hörs inget tickande ljud. Datorn bara la av helt enkelt.
Annons
jo det är troligen som din bror säger att den blir för varm.
plcoka bort kylflänsen på prollen skrapa rent lägg på ny kylpasta och prva igen och se till att luften i lådan cirkulerar som den ska och att lådans fläktar är damfria.
just ja och råkar du komma åt prolle kärnan när du gör rent eller ytan på kylflänsen som sitter mot processorn så är det bara o börja om, fettet på dina fingrar förstör kylförmågan.
Är den HELT död Kaputt död, inget liv alls, kan det ju va nätagg.
Rob: Gud vad glad jag blir när allting låter så komplicerat :P Men jag förstår inte, hur kan datorn bli så varm på 3 sekunder att jag inte ens kan starta den? Jag kan förstås inte så mycket, men det går inte ihop för mig.

svenkalle: Nej, den är inte HELT död, den försöker ju starta men det funkar inte.
Processorn blir varm på bara nån sekund, funkar inte fläkten så är det kört på några sekunder.
Eftersom du fick igång den men den laddar inte OS fullt ut så skulle jag dölja en partition på ett par 100mb från början.
Blir det fel på disken blir oftast felet i början där den läser när du startar datorn.
maraja

har haft samma problem som du lämmnade in datorn å fick nätaggrgatet ut bytt sedan har datorn funkat perfekt
hoppas de löser sig / peter
Maraja kolla på en glödlampa när du slå på strömbrytaren på väggen så börjar tråden i den glöda direkt, en processors transistorer och ledare glöder inte men de blir jäkligt varma fort.

Och om du vill testa mitt påstående så plocka bort kylflänsen sätt fingret mot kärnan du kommer se under den, tryck på startknappen och sedan när du hämtar is för o kyla av fingret så blir allt solklart..


Jag kan inte rekommendera att testa detta utan du får ta mitt ord på det. Eftersom risken att du grillar processorn är stor.

men som fjälkbonden säger akn det även vara nätaggregatet som är för klent det klarar helt enkelt inte av att leverera den ström som behövs för att driva alla komponenter i datorn, och ta reda på om det är så är svårt att veta utan att veta vad som exakt sitter i datorn och hur många W nätagget är på.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem