Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Plantera Syren sticklingar ?

Plantera Syren sticklingar ?

Finns det någon trädgårdsintresserad som kan hjälpa mig...

Grannen håller på att ta ner sin syrenhäck och jag tog några rejäla grenar med hem och satte i vatten.

Har hört att man när som helst under vår/sommar/höst -säsongen ska kunna klippa av syren, sätta i vatten en vecka och sedan plantera... Stämmer detta?

Vill gärna få tips och råd vilket sätt som är bäst...
Höra andras erfarenheter...
Hur har ni gjort?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Till våra moderatorer:

Saknar en avdelning för hus/hem/trädgård, kanske vore nått om fler önskar så...
Det är i så fall om det kommit små rötter på annars är jag tveksam om det går, själv gjorde jag så att jag grävde upp en lite stickis brevid moderplantan och fick med ytterst lite av rotsystemet men det tog sig ändå har nu haft den i fyra år men det tar tid innan det riktigt händer något med plantan. Lycka till.
Skräpis, Jag vill också ha en sådan kategori!!
Annons
Har bara testat med rotskott

men testa kan ju aldrig skada, och använd
Rotningsmedel som håller snittytan ren och påskyndar rotanlagen
Passa dej. Köpte min tomt för tjugo år sedan. Då stod här lite rester av en syrenhäck. Jag har varenda vår grävt upp syrenskott vartefter dom kommer men icke, dom kommer igen nästan som maskrosor. Däremot står det här en äktasyren på stam. Den har varit fin men börjar bli ful med döda grenar osv. Undrar om någon känner till något bra gödselmedel för just syrener
Syrener tycker om Blåkorn,som finns i små säckar,annars
älskar dom visst kogödsel,men det är ju stökigare.
Hej och Tack!

Jo rotskott har jag också prövat och alla syrener som tar sig blir ogräs om man inte håller efter dem ordentligt varje år....
Men det blir iaf ett trevligt ogräs

Hade tänkt att bygga ett grönt uterum och då passade det med en vägg av syren, nu står de i sin spann på utsidan för 4:e dagen så vi får väl se om det blir rötter, tänkte byta vattnet idag och ska pröva rotningsmedel som Göcke skrev.

Vi får väl se vad som händer... Återkommer...
Det här hittade jag.

Vid sticklingsförökning tar man halvt förvedade årsskott vid midsommar och klipper dem så de blir två-tre decimeter långa. Stick ner dem till två tredjedelar i djupa krukor med ett substrat av torvblandad sand (50/50) och placera i halvskugga. Har du bänkgård eller växthus är det bra, annars kan du gräva ner krukorna i rabatt med en plastpåse över. Håll jorden lätt fuktig och ta bort dåliga sticklingar. Kolla framemot augusti om det kommit några rötter. Annars får krukorna stå ett tag till, i värsta fall till nästa år innan du krukar om plantorna.
Proceduren är tidskrävande men desto mer tillfredsställande om du lyckas!
Det blir att "knycka" lite mer hos grannen!

Tackar Tackar! Det ska vi pröva!
För nyfikna vill jag bara berätta att jag bytt vatten och det kommer några mm-stora knottror på några av grenarna som kanske kan bli rötter.
Har hällt i rotningsmedel också... Vi får se vad som händer om några dagar.... Men spännande är det!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem