Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Trädgårdintresserade

Trädgårdintresserade

Om ni har intresse av trädgård,och gröna fingrar,så har ni hjälp
av följande enorma sajt,angående allt i ämnet.

www.odla.nu det ni inte hittar där,finns nog inte.

Om jag inte minns fel,så är Göcke,rätt så duktig oxå,om det skulle behövas.I trädgårdskötsel,alltså,förutom datorer.
Antal svar på detta inlägg: 8
Nu när så många är trädgårdsintresserade så undrar jag om någon har en planta som heter Pepino? Jag köpte den för ett par dagar sedan och i broschyren står det:
Pepino kaldes melonpærer i Usa, Australien og New Zealand. Den stammer oprindeligt fra Andersbjergene.
Sæt planten på terassen, nyd de kønne blomster og spis de syrlige friske frugter sommeren igennem.

Idéer og tips om passning:
ynder sol, læ og varme,
temperatur fra 8° til over 30°
vand og gød rigeligt hele sæsonen
vokser som frodig busk ( behøer ikke knipes)
blomstrer hele sommeren
15-30 satige frugter pr. sæson
problemfri ferie: plant i større potte, vand rigeligt
og placer et køligt og skyggefyldt sted.

frugterne er modne når farven skifter fra lysegrøn till lysegul
frugterne holder sig længe friske i stuetemperatur
de må ikke opbevares i køleskab
kan spises med eller uden skallen
frugtsæsonen varer fra maj til oktober.

Är det någon som har den plantan???????????????
Vadå gröna fingrar? Hur jag än påtar i jorden så blir mina fingrar svarta, men alla säger att dom är gröna.
Gillar mina perenna växter å pysslar om dom för att dom skall ge mig fägring med sin blomstring. Har en rabatt med ca 150 plantor och av ca 90 olika arter. Dom "gröna fingrarna" har lyckats med planering av blomstertid så rabatten får sina första blommor i slutet av april å sen byter det av till "gubben" frost tar alla blommor. Det sitter en och annan ettårsväxt oxå i utbyte på korgarna med lökar som får en annan plats i trädgården.
Nyhetsbrev från sajten Odla.Nu läser jag utan å innan, men likväl så är det något som inte klarar vintern, så bara att köpa något nytt å testa.
Helkul Joanna, tänk va man får lära sig här bara genom att läsa lite
Men nån Pepino har jag inte
Annons
svenkalle, det var meningen att det skulle vara lite kul...också!

misko, jag håller med, inte fanken får jag heller gröna fingrar, dom blir så svarta så. Jag vet inte var uttrycket kommer ifrån.
Men kul är det att prova och se vad som kommer upp.
Jag brukar lägga ut cirka 2000 kronor på sommarblommor varje år. Plantskolorna gör en bra hacka på oss som gillar växter.
Tänk vad kul det är att gå och botanisera på plantskolorna, det är en fröjd för både kropp och själ.
Johanna
Här finns några länkar

http://www.rpfrukt.se/register/register.asp?reg=frukt_39.htm

h
ttp://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_fran_ao&event=matbe
skrivning&id=27&indexnamn=p&id=27

http://www.alltomtradgard.se/ga
RDENINGLISTS/rose.php?list=8&id=2586&order=alfa§ion=F
PerAsk, Tack för tipset, jag kom in på den första sidan och där står allt på svenska! Att Pepinon är en potatissläkt visste jag eftersom den heter på latin solanum muricatum, solanum är potatis. Det ska bli kul och se om det blir något av den. Det kanske blir så mycket frukter så jag kan stå på torget och sälja!
Joanna. Att sommarblommor kostar har man märkt. Ett tips, jag köpte för ett par år sen en litet växthus, enkelt med plast och rör som monteras lika som ett man gör med tält. Nu köper jag sommarblommor tidigt på våren med 6-10 plantor i en korg för ca 20-30:-. Sen får man betalt för arbetet med omplantering i en större kruka och växer till sig lagom för sommarplanteringen. Tyvärr finns inte alla sommarblommor att få tag i tidigt på våren,så lite köp blir det. Jag hade väl ungefär samma utlägg som du innan, men nu stannar det vid ca 3-400:- så lite betalt får man för arbetet. Bästa lönen är att fröjdas över att det växer å frodas.
gröna fingrar sägs den ha som får växter att trivas
resultatet är ofta jord under naglarna.
och i vår familj är det min äkta hälft som står för kreativiteten.
och de gröna fingrarna. jag är bara redskapet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem