Tisdag 14 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Langa sprit

Langa sprit

Jag har chockartat blivit medveten om hur vanligt det är att föräldrar köper ut sprit till sina tonåringar.
Min tonårsdotter säger att dom litar på sina barn. Jag blir också överraskad när jag inser att flera av hennes kompisars föräldrar är lärare!!!
Så numera är jag den moraliserande mamman som inte litar på sin 17 åriga dotter. Jag känner mig ganska ensam ska tilläggas
Antal svar på detta inlägg: 9
Hej Tyckare. Du ska inte känna dig ensam.Tycker att du gör helt rätt.Man ska inte langa sprit till minderåriga.
När ska man få börja använda alkohol? Lagar säger en sak, verkligheten är en annan. Unga blir mogna tidigt idag iaf i skallen. Tycker nog 13 är för ungt men 17 känns ok. Jag är 59 idag och började själv vid 13. Tandläkarsprit och klarade det oxå.
Jag tycker att man borde vara glad så länge det bara är sprit de berusar sig på. För många ungdommar är det lättare att få tag på narkotika än sprit. Även om spriten idag har blivit allt lättare, även den. Åk till en större parkering en fredag eftermidadg och du hittar alltid någon som säljer sprit ur bakluckan.

Jag skulle vara mer angelägen om att visa din 17-åring att sprit är något man KAN bruka om man dricker det med förstånd men med narkotika finns bara missbruk.
Annons
Detta är något som jag har svårt att förstå. Att langa sprit till minderåriga, hur dum får man bli. Utomstående gör det bara för att tjäna pengar dem skiter väl i vad som händer med personen.
Att föräldrar köper ut eller ordnar på annat sätt (hembränt) är för mig obegripligt. Är man inte mer rädd om sina barn än så.

Försvaret är ofta att det är bättre att lära sig dricka hemma, vad de nu menar med det! De tror att barnet nöjer sig med det som bjuds hemma men ack så fel de har. Det smakar oftas mer o då går man ut o fixar mera istället.

Har en bekant som låter sin tonåring (17 år) dricka hemma o hos kompisar sedan får de ta hand om honom när han ligger på dass o spyr, är det rätt? Bara för att tonåringar blir mogna tidigare i skallen innebär det inte att de kan hantera spriten för den gör o har samma verkan i hjärnan då som nu.

De blir tids nog gamla för att dricka, låt barn vara barn o ungdom vara ungdom.

Du gör helt rätt Tyckare o jag är säker på att du inte är ensam om att tänka rätt. I längden är det du o ditt barn som vinner på det.
Blir glad när jag läser tozzas inlägg den ger mig styrka.
Det jag försöker göra är att fördröja debuten så länge som möjligt. Tjejen har säkert provat, men redlös har hon inte blivit då vi ser till att hämta henne efter fester hon varit på. Förövrigt har vi en öppen debatt om drickande, har haft i 2 år.
Bara för att det är lätt att få tag i sprit på någon parkering, ska jag då köpa det åt henne???
Vad är det som säger att dom nöjer sig med sprit om dom tillåts dricka det tidigt.
Studier visar att tidig alkoholdebut ökar risken för missbruk och att börja med tyngre droger.
Jag tycker inte att det har att göra med om du litar på dina barn eller ej.
Regler är regler lika mycket som att lagar är lagar.
Man kan väl inte tycka att det är okej att vara olaglig bara för att man litar på sina barn.
Kan man säga till sitt barn att det är okej att vara olaglig för att man litar på dom? Vad sänder man då för signaler?
Kan du tillåta att ditt barn att slår någon på käften bara för att den andra slog säkert först, du litar ju på ditt barn?
Nopp, nopp.
Det viktigaste måste vara att lära sina barn att följa uppställda lagar och regler.
Tyvärr svenkalle så finns det ganska många föräldrar som inte bryr sig om lagar, dom låter barnen under 15 år cykla utan hjälm, dom köper ut till sina barn när dom går ut nian, för att inte tala om alla som tillåter sina 15-åringar att köra trimmade mopeder.
Själv tillhör jag enligt mina barn töntligan. Jag har under några år ganska ensam kämpat min strid. Mopeden är inte trimmad och jag köper inte ut alkohol. Vad gäller cykelhjälm så är det svårt, för den tar sonen på 13 år av sig utom synhåll därför att ingen annan använder hjälm. Suck!
Man kan inte mer än att upplysa o råda sina barn o hoppas på att de har lyssnat. Gränser är aldrig fel, tvärtom.
Och naturligtvis ska man följa lagarna, det gäller alla oavsett ålder.
Barn vet precis hur de ska ta sina föräldrar för att få sin vilja igenom, de är långt ifrån "dumma". Snäll ja men inte för snäll!
Håller med er på denna tråd!! det är för j---- att det fins vuxna som lurar undomar att köpa sprit!! Jag såg en som langade från bil, jag rinde polisen direkt men dom kunde inte göra något dom frågade mig vad det var för reg nummer bara dom skulle spana på bilen har inte sett att dom hgar varit på plattsen. men jag förstår polisen ,,dom har mycket annat att spana på. En uppmaning till alla vuxna köp inte sprit till mindreåriga! En som aldrig eller kommer att göra det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem