Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bevattningsslangar med små hål.

Bevattningsslangar med små hål.

Jag har två (jag vet inte direkt vad de kallas) men här kallar jag dem bevattningsslangar. . Det är "platta" slangar med en massa små hål i. . Som man lägger ut på marken och sedan när man släpper på vatten-trycket så ska det strila ut små vattenstrålar i de små hålen.
Mitt problem är att nu i år så har uppenbarligen många av hålen grott igen. . Det kommer bara vatten från enstaka av hålen.
Är det någon som har ett förslag på hur jag ska få alla (eller åtminstone de flesta) av hålen att släppa ut små vattenstrålar. . Jag har försökt att skaka och klämma på slangarna men det hjälper inte. . Det kommer fortfarande bara vatten ur en del av hålen.
Mitt nästa steg blir att sätta mig med en knappnål och glasögon som förstorar bra och försöka peta i alla hål för att försöka få dem att släppa ut vatten igen.
Det vore bra om någon hade ett enklare förslag.
. . .
Antal svar på detta inlägg: 5
Det verkar som om du har egen pump till ditt vattnande. Då kan du glömma sådana slangar, du får hålla på och rensa hela tiden. Alternativet är att du sätter filter vid pumpen, lättare att rensa men man får kolla ideligen.
Är likadant med spridare och små hål, fungerar en stund sen är det stopp. Är endast spridare med pulserande bevattning som funkar, typ sådan som bevattnar i cirkel men man kan ställa den i alla lägen samt spräcka strålen så den duschar mer.
Man kan ju alltid prova att blåsa rent med tryckluft men det finns risk att luften smiter ut i de hål som fortfarande finns kvar eller att man spräcker slangen om man är mycket oförsiktig.
Tack så mycket för tipsen. . De var båda helt riktiga som jag ser det.
Vattnet kommer via ett lokalt bevattningsnät här i närheten av Jädraån (Sandviken). . Så nu förstår jag varför även den lilla roterande spridaren stannar och sätter igen. . Jag kanske får fundera på något slags filter efter kranen på bevattningsledningen.
. . .
Annons

Hurra nu har solen gått i moln och temperaturen nämrar sig normal sommartemp. . Snart kommer regnet också så då kan jag lägga undan de tilltäppta bevattningsslangarna. . Och dessutom hinner jag inte klippa gräsmattorna innan regnet kommer. . Utan jag kan sitta här vid datorn istället och skriva renfulla inlägg. . Det är ju toppen. . .
Rättelse: Det skulle stå retfulla och inte renfulla. . För renar är ju inte fulla så vitt jag vet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem