Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Lite kritik mot forumet... -långt-

Lite kritik mot forumet... -långt-

Jag har lite tankar om forumet som jag nu vill föra fram. Detta handlar inte om att dra fram den gamla "politik-på-forumet-debatten" igen, även om jag kommer nämna den i ett stycke... Främst handlar det om att jag tycker en uppdatering av reglerna är på sin plats!

För det första så är inte reglerna helt tydliga. Det finns en del oskrivna regler som bara användarna som har varit med ett tag känner till. Till exempel det här med politiken. Det står ingenstans i reglerna att man inte får diskutera detta. Detta borde läggas till i regelboken tycker jag.

Likaså när det kom upp en tråd som handlade om nån porrsida. Göcke gick in och modererade friskt och upplyste deltagarna om att inte föra in porr och sex på IS. Detta har jag fullaste respekt för, men varför står det inte klart och tydligt i reglerna att sex och porr ej får förekomma i forumet?

En sak som däremot tas upp klart och tydligt gäller titlarna på trådarna. Det står i reglerna under en paragraf vilken jag citerar:
"Skriv en vettig rubrik på foruminlägget
Undvik generella rubriker som "Hjälp!", "Jag måste fråga", "Kolla här" Skriv rubriken så att den kan stå för sig själv, tex "Min Norton antivirus funkar inte" istället för "Behöver hjälp". Då är det också större chans att andra läser inlägget."

Just denna regel tycker jag det bryts mot i väldigt stor utsträckning, och dessutom utan någon som helst åtgärd från moderatorerna. Jag tänker inte ta upp exempel på rubriker jag anser är felaktiga eftersom min avsikt inte är att någon särskild person skall behöva känna sig utpekad. Nu är det säkert någon som tänker börja leta i mina gamla trådar för att sätta dit mig, men jag anser mig inte vara mer felfri än någon annan, så det vore onödigt...

Självklart skall jag också ta upp positiv kritik och det är att det oftast finns bra hjälp att få här på forumet inom många olika ämnen och man bemöts på ett positivt sätt. Tyvärr känns det dock som att många användare, kanske främst yngre, på forumet har lämnat och att forumet numera innehåller en äldre publik, vilket skulle vara synd eftersom mångfalden höjer kvaliteten på innehållet i ett forum. Det skulle vara roligt att se hur många registrerade användare IS har, samt en snittålder.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

andreas!


En grov uppskattning,är 4000 medlemmar,där medelåldern har
stigit avsevärt.Jag tippar 45 år.Göcke registrerar ca. 5 om/dagen.
Sen kan du räkna själv.

Ett förslag angående politik,i stundande valtider,vore att,på
prov,köra en kategori.Blir det för uppsluppet,så stänger vi,med
omedelbar verkan.

Angående regler,så får du vänta.Daniel svänger kappan efter
vinden.Ett exempel.Ingen reklam.Det är ju för f-n inget annat.
Varje länk vi hänvisar till,är ju reklam.Det går inte att sätta regler
i förväg,utan man får känna sig fram.Blir det för galet,så stoppas det
och så är alla medvetna om detta.Man får själv känna vad som
passar,eller inte.
Klarar man inte,den avvägningen,så är det bara att hoppa över till
en annan sida.Daniel vill ha en ordentlig och prydlig sida,som han
inte behöver skämmas för.Så är det bara!!!
Jag förstår att Daniel vill ha en ordentlig och prydlig sida. Det hade jag också strävat efter om jag var i hans kläder.

Sen detta med reklam. Jag tycker det är en sak om någon frågar om råd till exempel om en produkt man är intresserad av och man hänvisar till en sajt där man kan läsa tester men samtidigt också köpa produkten. Avsikten blir ju inte att få personen att köpa här, utan främst att visa på fakta om varan. Skillnaden är om jag startar en tråd och kallar den "Billiga kalsonger" och skriver i tråden gå in på www .billigaochbrakalsonger. com för att genom detta förfarande ragga kunder...

Syftet med denna tråd var aldrig att få en inför-valet-tråd, men visst kan man väl kanske tycka att det är en bra idé.... Vidare tycker jag inte att man skall vara rädd för uppsluppna diskussionstrådar utan mer se till huruvida innehållet är kränkande eller på annat sätt negativt mot andra deltagare. Problemet med att hinna moderera detta kvarstår väl fortfarande och man har ju beslutat att inte politik skall diskuteras.

Jag upplever inte detta som ett diskussionsforum längre utan mer ett forum där man ställer en fråga om något problem och så får man förslag på lösningar. Inget fel i det. Som jag sa i trådstarten så finns det mycket kunnande här!
...dessutom har Daniel mycket att vara stolt över i sitt arbete med detta!
Annons
Tack Andreas och det är bra kommentarer du kommer med som jag absolut tar till mig!

Som du säger kan det absolut vara på sin plats med en uppdatering av forumsreglerna, jag har inte uppdaterat dem på ganska länge så det ska jag titta på.

Det du tar upp med att man ska skriva lämplig rubrik är ju givetvis en önskan eftersom det blir så mycket lättare att hitta och förstå trådarna. Men som du säger slarvas det lite med det dock är det inget som jag kan kontrollera på ett bra sätt utan att behöva gå igenom varenda inlägg. Jag kan straffa en dålig rubrik genom att radera hela tråden men det skulle inte vara en bra lösning för jag vill ju såklart uppmuntra till att skriva. Min förhoppning är att att rubrikerna blir tydligare med tiden när folk se hur andra skriver rubriker och ser fördelen av det. Men jag vet inte - har ni något tips hur jag kan lyfta fram önskemålet om tydliga rubriker? Nu har jag ju en liten tips text bredvid rubrik fältet, ska den lyftas fram tydligare?

Ang länkningar så är det helt ok att tipsa och ge länkar till andra hemsidor där man kan hitta fakta och mer information. Det är inga problem utan bara bra!! Det jag menar med reklam är tex om en person skriver ett inlägg i syfte att marknadsföra sin egen produkt eller där det är tydligt att det enbart handlar om reklam för den produkten eller hemsidan som länkas till. Tex länkar till hemsidor där man ska gå med för att vara med i pyramidspel, hemsidor där man måste anmäla sig för att kanske vinna något, hemsidor som vill samla användare eller pengar genom att man måste skicka sms för att tjäna pengar, hemsidor som är fulla med reklam utan innehåll som är relevant till inlägget, eller typen av inlägg som tex besök min hemsida nu för den är bäst osv.

Nu ska jag försöka förtydliga forumsreglerna lite. Men min ambition är att hålla reglerna så kortfattade och enkelt som möjligt för annars blir risken att det blir för långt att ingen orkar läsa det ändå. Just enkelheten är ju något som jag vill bli bättre och bättre på.
Snälla andreas ! Jag har givetvis ingen invändning eller anmärkning mot denna tråd. . Men vid min gud ( eller som jag brukar tillägga "om det nu finns någon") låt oss slippa allt vad politiskt ""skitsnack"" gäller här på IS. . Det finns mer än nog av detta i olika TV-program, tidningar mm. . Men där kan man ju snabbt byta kanal på samma sätt som när TV3 eller TV4 bryter sändningen och kör flera 5-10 min reklam. . Jag har för övrigt helt slutat att titta på dessa och andra kanaler som kör en massa reklam.

Ett annat ämne som har viss anknytning till frågeställningen i detta inlägg är religioner. . Titta runt i världen och tillbaka i historien och fundera lite. . Då inser man att olika religioner har startat och hejat på nästan alla krig , folkmord , med flera otrevligheter här på jorden. . Så varför ska vi fortsätta och tjabbla och strida om detta. . Vi är alla människor på samma jord och var och en bör få känna och tänka som man själv tycker och inte tvingas att känna för, reagera som, följa regler som Gud, Allah, Budda, Mohammed, Moses, eller fan och hans mormor har kokat ihop och försöker få oss vanliga människor att acceptera.

Det är lite grann på samma sätt med politiskt (ursäkta uttrycket) "skit-snack". . I min hjärna kan jag inte lita på någon politiker oavsett parti, inriktning, färg. . Det handlar hela tiden om att försöka påverka människor, medborgare, bekanta och få in dem på samma spår som man själv propagerar för. . Visa i stället genom trovärdigt handlande som ger resultat åt vilket håll man vill att utvecklingen ska gå.

Titta bara på allt ljug och bluff med hur många som är arbetslösa. . Det finns en himla massa olika institutioner som säger sig ha gjort trovärdiga och seriösa undersökningar och sedan redovisar resultaten. . Ingenting av detta är trovärdigt. . Allt är bara till för att försöka få oss vanliga människor att tro att det är verkligheten och att det är sant.
. . . [ tomten har babblat igen ]
axe: Jag förtydligar igen att denna tråd inte är avsedd att skapa diskussion huruvida politik skall diskuteras i forumet. Det är ju redan avklarat och resultatet blev att det inte skall förekomma här!
Daniel:
Jag vet inte hur du skall kunna göra det tydligare än att ha texten "Skriv en tydlig rubrik" bredvid fältet där man anger sin rubrik... Tror det blir svårt att göra det tydligare än så. Är enda lösningen för dig att ta bort tråden? Kan inte ni moderatorer bara lite smidigt ändra rubriken om ni upptäcker en bristfällig rubrik?

Kortfattade och enkla regler är bra, men glöm inte att göra dem tydliga också så man verkligen vet vad som gäller! Jag tror som du att för långa och krångliga regler hoppar många över att läsa...

Kul förresten att få respons på en sån här tråd!
Daniel!

Jag tog nog i litet mycket,när jag skrev att reglerna vänder du efter
egna värderingar.Så illa är det inte.

Men vi har ju pratat om detta,flera gånger,att det skall finnas
klara regler,men inget händer.Nu tycker jag sidan,har lugnat ner
sig,och alla verkar veta spelets regler,och det är ju inte svårt om man har normalt förstånd.

Nu tycker jag att,det är frid och fröjd,och sidan känns hemtrevlig,
därför behövs i detta läge inga nya regler,utan du kan lägga din
energi på annat roligt.

Angående någon form av reklam,eller vad man skall kalla det,går
ju inte att undvika,på ett Forum,med upplysande verksamhet.

No hard feelings
Leiake: Uppdaterade regler behövs kanske inte för dig, men för nytillkomna användare kanske det kan vara en poäng, eller? Själv hade jag inte uppskattat om jag hade skrivit ett inlägg i god tro och sedan blivit tillrättavisad med att det inte var ok att skriva om det jag hade valt utan att ha en chans att veta om det...
andreas !

Du har givetvis rätt.Jag blir dummare för varje dag.Tänkte inte på
nytillkommna medlemmar.

Nu är det ju så att registreringen,har gjort att,portalen har fått en
delvis,väluppfostrad och( ibland) intelligentare medlemskår.

Jag har ju varit med i många år,och jag kan påminna mig fullständiga
orgier,om rent bisarra saker.Göcke han slet så svetten rann.

Men det är knepigt.När folk får uppge sin identitet,så tänker dom sig
för,och tar det lugnt.Dom blir normala m.a.o

Om jag inte missminner mig,så är du från Götet.Titta på spårvagnar
och ställen,där videokamrer är uppsatta.Rent och snyggt.Knepigt.

Om samtliga medlemmar,uppförde sig,som du gör Andreas,så är jag övertygad om att det inte behövs någon regelbok,men inte mig
emot,om du anser det.

En bra regel: Skriv inget som du inte kan läsa upp för din mor,om du
har någon,utan att skämmas.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem