Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Kan man öppna upp en .exe fil

Kan man öppna upp en .exe fil

Har nu börjat intressera mig lite för Installers, alltså program som installerar saker och ting på datorn.
Har lyckats bra med att lära mig detta, man skapar ett projekt som genererar en .exe fil, sen kan man ju också spara sitt alster i form av en projekt fil.

Min fråga....kan man "öppna upp" en .exe fil för att se vad som finns i den för att ex bara extrahera en bild man skulle vilja ha. Nu menar jag inte öppna .exe filen genom att klicka på den för att starta en installation, utan "öppna upp" den på samma sätt som man kan öppna en .iso fil ?
Då utan att ha tillgång till projektfilen alltså...
/Breeze
Antal svar på detta inlägg: 4
På första frågan går den att öppna självklart.
Kan du plocka ut filer från ditt projekt som är inkompilerade i filen nej.
Kan du köra reverse engenering(OBS felstavat) på filen troligen.
Tackar Rob...det var som jag misstänkte...går ej !
Antar att det har att göra med att filerna packas när exefilen skapas.

Bakgrunden till frågan är att jag har tankat hem Map Packs till BF2 och i ett av dem finns 4 kartor, men jag är egentligen bara intresserad av att installera 1 av dem, då jag redan har de andra. Vill ej skriva över de jag har...så om det gick att extrahera endast den önskade vore det kanon...

Reverse engineering...."skapa en likvärdig produkt med samma egenskaper som originalet utan att göra en exakt kopia"
Eeehh....för att återskapa installern skulle jag behöva filerna som jag eftertraktar...eller fattar jag fel ?
Reverse engineering när det gäller programmering är att man helt enkelt har ett färdigt program som man dekompilerar för att få fram filerna.

Men jag är ganska säker på att du har kart filerna någonstans som filer vilka du kan ta backup på och lägga tillbaka efter du installerat dem, brukar finnas som lösa filer i alla sånna spel.
Annons
Jovisst kan man lätt ta en backup på kartorna som existerar, det är ju inte alla kartor som kommer med installers heller, så man får rota runt lite ibland.
Men just dessa kom med installer, och det kan ju finnas annat som man bara skulle vilja komma åt en enstaka fil eller så, och då hade det varit praktiskt att kunna hacka en exe.

Nåväl....det blir att kopera filerna jag har till annan plats, installera och sen kopiera tillbaks...det löser sig nog.

Tack ändå....

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem