Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jordgubbar

Jordgubbar

Köpte jordgubbar idag,och det var värst vad stora och fina dom
har blivit i år.Man kunde nästan tro att dom är genmanipulerade.
Men vad gör det,bara dom är söta och goda

På tal om genmanipulation.Är det någon som begriper,vad som är
farligt.Är det som att ge växterna anabola steroider,eller vad
handlar det om.Jag har aldrig,fattat det.

En rolig historia,kommer här,om frukt.

En man kommer in i fruktaffären,och säger:

-Jag vill ha för 5 kronor blandad frukt,men inte för många meloner.
Tack!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Karar du vekligen av sex stycken leiake? det skulle jag vilja se!!
ha ha han klarar knappt 2 tror jag hahahaha
Jordgubbar är gott oavsett storlek men det ska vara svenska.
Annons
Ehm. Det här påståendet har man hört till leda, tozza. Enligt alla "experter" så skulle den goda smaken bero på den långsamma mognadsprocessen, pga att solen inte är lika aggressiv i Sverige som i länder längre söderut.

Hm, teorin verkar logisk. Men faktum är att de jordgubbar jag ätit på plats i Tyskland, Tjeckien eller Österrike varit minst lika goda som de beryktade svenska. Problemet med jämförelser är nämligen att de inte alltför sällan görs på fel grund.

När du tar slukar en tysk jordgubbe på Lidl och konstaterar att den svenska jordgubben smakar bättre så gör du just ett sådant misstag. För att klara transporten så förpackas den tyska jordgubben när den fortfarande är omogen, nästan grön. Den skall nämligen klara den förhållandevis långa transporten till Sverige och det brukar ta i genomsnitt 3-4 dagar (inklusive diverser kontroller, besprutningar, sorteringar och klareringar).

Det är under dessa dagar som den får mogna färdigt i en container med artificiellt ljus. Det här ljuset är på långa vägar inte lika effektivt som den ordinära solens välgörande strålar. Således blir resultatet därefter och den svenska jordgubben blir återigen segrare i jämförelse med den utländska. Men som sagt; på helt fel grunder.

En liten jämförelse. Någon av er har säkert ätit tomater på plats i Spanien. Kom inte och påstå att de svenska tomaterna är bättre. De spanska är otroligt söta och aromatiska - de svenska är närmast vattnigt smaklösa. Men återigen. En importerad spansk tomat smakar sämre än den svenska, pga samma procedur som i det tidigare exemplet.

EZ
Det spelar väl ingen roll varifrån gubbarna kommer man skall väl för tusan inte prata med de, det gör iallafall inte jag. Jag stoppar de i flabben istället, funkar mycket bättre.
Hahaha, sant. Fast de säger att man skall prata med sina krukväxter, för då trivs de och växer bättre. Hm, de kanske förstår mer än vi tror (jordgubbarna).

EZ
På tal om krukväxter.

När Palme fyllde år,så skulle ju Mundebo ge honom en present.
Mundebo hade ju svårt att säga R,eller rättare sagt han kunde inte säga R.

Regeringsgubbarna stod i hallen,och väntade med sina presenter,
och då frågade en kollega Mundebo,vad han hade köpt.
-En kukväxt!
Ja men då ska det ju vara svenska jordgubbar här i Sverige, de är ju godast här o det var ju det jag menade för jag är här i sverige o inte i Tyskland.

Leiake:
Förstår fullständigt tozza. Men som jag sade, jag reagerar ofta på själva uttalandet/ordvalet utan specificering.

Kul leiake

EZ

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem