Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

En fråga till alla is:are

En fråga till alla is:are

läste ett nyhets brev från en av lantbrukets idningar nu idag å jag har gått å tänkt på det hela dagen

vi kan säga så här :

vad tycker ni ???????????

ja säg att jag är ensamstående eller rättare sagt nyskild å frun inte vill ha varken mig eller barn att göra me sonen är 2 år har 30 kor + ungdjur jobbar ca 10 timmar/ dag me djuren övrig tid gäller hushåll å skötsel av barn sen kommer myndigheterna på att jag inte är kapabel att ta hand om min nu 2 åriga son varför undrar ni?? jo myndigheterna anser att jag är lantbrukare å inte har den känne -dom om barnet å dess skötsel å de anser att barnet far illa så de hotar att sociala skall ta hand om barnet

till saken hör att jag skött barnet utan några helst problem å han har normala värden å växer helt normalt enligt koll på bvc
har tagit mig tid att göra dessa koller för jag måste även prioritera barn å djur först sen hushållet

obs
detta har ej hänt mig utan historien är sann men den gäller inte mig utan en annan lantbrukare i sverige
jag anser därför att han skall ha vårdnaden om sitt bar som skötts utmärkt vad anser ni om detta
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är väl en självklarhet att han ska ha vårdnaden om sin son.
Sålänge det inte finns bevis på att barnet far illa på något sätt.
Tror ta mej fan hela världen har blivit tokvänd!!!!
Så man skulle alltså inte kunna vara en bra förälder och bonde samtidigt?

Tycker så mycket blivit så fel i detta samhälle.
Nu för tiden så verkar det som barn inte kan leka själva utan man ska aktivera hela tiden.

Alla är vi olika och vad är det som äger att barn får ett bra liv bara för att man växer upp i tex storstockholm?? Det är väl verkligen inte en självklarhet.

Jag är uppvuxen med föräldrar som är lantbrukare.
Det har bara gett mej kunnighet att stå på "egna ben"
Det är jag väldigt glad över.

Folk tror att lantbrukare bor ute i ladugården och inte kan göra något annat.
Visst jobbar dom många timmar om dygnet men dom kan styra sin tid.....det är ett fritt liv på många sätt.

Hur många är det inte som sitter på kontor eller som tar med sig jobbet hem idag kanske 12-15 tim/dag.
Är dom bättre föräldrar då?

Äsch...man kan alltid vrida saker till negativitet om man bestämer sig för det .........och det gäller verkligen myndigheter!!!
Fibblan håller med dej Du skrev så bra så jag behöver inte skriva något inlägg
Tycker synd om barnen som får sitta i käm jämt ,när föräldrana inte kommer överens! Det är klart om dom inte har farit illa så ska dom få vara kvar. Håller helt med dig fibblan bra skrivet, ja tyvärr så är hela värden just nu upp och ner vänd Trevlig midsommar på dig !!
Annons
Man kan nog inte,lägga sig i detta fall,som vår bonde relaterar.
Man måste se det med egna ögon,och hela atmosfären.Jag kan
inte drömma om att,sociala myndigheter,skulle ta barnet
från vårdnadshavaren,om det inte finns någon grund.

Varför? För att djävlas.Knappast.Dom har nog att göra ändå.

Det står om fall i Media ibland,men det är ju för att sälja tidningar,
och är uppdiktade historier.
leaike
de var bara en undran varför jag ställde frågan var att se hur ni alla is:are tyckte å som du säger vi ska väll inte ägga oss i de men jag bara utryckte en tanke så förlåt då om jag störde din hjärna så mycke, de var ju inte direkt meloner vi pratade om denna gång utan lite allvarligare saker men du tycker en sak å jag en helt annan så de e helt ok eller hur ????????
annars så önskar jag dig leaike å alla en trevlig midsommar å ni lova mig att inte bli allt för runda i huvet(apropå meloner hahahaha)
under helgen nej njut å ha de skönt / peter
ursäkta men de e fjälkobonde inte masen som skrivit detta han har tydligen inte loggat ut ber om ursäkt / peter
fjälkobonde !

En glad midsommar.Du bor ju mitt i smeten.

Det är klart jag tycker,att det är hemskt att barn blir utsatta.
Men livet har lärt mig,att inte tro på media ,för mycket.

Varför skulle sociala,djäklas.Får dom provision,på omplacerade barn.
Nej!Det finns alltså inga ekonomiska fördelar,och då är det inte
attraktivt.

När barn omhändertages,så finns det något galet.
Ingen rök utan eld,heter det ju.
Ja antingen så är de för han skrivit något till dem och de har ifrågasatt hans IQ. Tror inte han gick färdigt skolan. Visst alla skriver dåligt på nätet, iaf jag, men det där var lite väl extremt. :)
Men skrev han något sånt där till en myndighet så kan det väcka det första frågetecknet om lämplighet. Sedan står det ingenstans vart barnet tar vägen de 10 timmar han jobbar. Det går inte att passa ett barn samtidigt som man springer runt och gör massa andra saker.
Sedan säger många här att de växte upp på en bondgård och två underbara föräldrar, ja det var säkert en härlig uppväxt men enligt det därbrevet så har barnet inte tvåföräldrar utan 1.
Så nej jag ser inte hur det ska gå ihop med 10 timmars arbete och barnpassning om han inte har barnflicka eller någon annan som tar hand om barnet medans han jobbar, men det framgår inte i brevet så då kan vi utgå ifrån att någon sådan person inte finns.
Jag bara undrar hur folk klarade sig förr innan systemet med att sätta barn på dagis byggdes ut. Måste verkligen barnen ha tillrättalagd passning och aktiviteter konstant...kan de inte bara följa med ut i ladgården och vara med när pappa mjölkar korna ?

Vårt sociala system...våra politiker, nämnder och andra besserwissers....jag är så trött på dom....
Idag är det inte ok att vara hemma och/eller fostra sina barn själva utan det ska förskola, fritis, skola göra.
Varför ska man lämna syskon på omsorg när man är hemma o tar hand om ett nytt syskon(bebis), är det inte viktigt att bygga upp en relation mellan syskonen, det finns öppna förskolor om nu det större barnet/en behöver annan sysselsättning än föräldern kan erbjuda. Det är inte svårt att skaffa många barn när man slipper att fostra dem själv.
Arbetar man el utbildar sig måste man lämna på dagis/fritis det är en helt annan sak.

Men för att återgå till tråden så tror jag inte att de sociala myndigheterna går in o tar ett barn för att pappan är lantbrukare, ett yrke säger väl inte att han inte kan ta hand om sitt barn.
Nej där måste ligga annat bakom som inte framgår i artikeln.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem