Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

AC för hemmabruk?

AC för hemmabruk?

Jag, liksom säkert många andra lider av den senaste tidens hetta. Har därför börjat överväga att investera i en Airconditioner.

Finns det någon här som har erfarenhet av dessa och kanske t o m äger någon? Vilka märken gäller? Vilken kapacitet och var skall man handla?

Tacksam för svar,
EZ
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

ElectricZombie!

Lugna dig,den går snart över.Värmen menar jag.A-C i Sverige,är
bortkastade pengar.I Florida ett livsvillkor.

www.luftmiljobutiken.se/kylkategori1.html -

Prislista bifogas.
Tack för länken leiake. Jag har tyvärr redan varit där. Saken är den att jag har diabetes och dåligt hjärta, så jag lider mycket mer än andra dessa dagar.

Såg på TV häromdagen. De påstås att vi i framtiden måste vänja oss vid sådana här värmeböljor. Allt pga växthuseffekten och klimatförändringarna i övrigt. I det sammanhanget så är det kanske inte så dumt att skaffa en AC.

EZ
Har du sådana besvär,så kan det kanske vara värt pengarna.

I ditt fall,hade jag nöjt mig med en flyttbar,för ca: 8000:-,och haft
i sängkammaren,för där blir det värst,även för mig.
Annons
Bor man i villa kan man investera i en luft/luft värmepump den sparar ju ström på vintern och den kan användas som kylaggregat på sommaren. (fast då sparar den ju inte ström direkt) men använder man den bara när det är värmeböljor som nu så är det nog klart lönsamt.

Man kan få en Panasonic installerad och klar för under 20000kr. Ner till -15 på vintern drar den 1Kw och ger ifrån sig 4Kw vet ej om det är det omvända förhållandet på sommaren.
Hej EZ
Jag har en luft/luft värmepump och den är super att men jag håller med leiake att det kanske räcker med en portabel. Känner du någon som har ett företag så kan du köpa den via honom på http://www.citcop.se/business/index.html
Bara ett tips, jag har nämligen bekanta som har köpt en sådan, de är jättenöjda och jag tror också de är billiga.
Lycka till
Den där Panasonic värmepumpen på devonrex länk borde man ju få installerad för under 10000kr.......om man kan köpa genom nån som har ett företag.
Jag kör en Panasonik av äldre modell som jag repat själv. Det är en sådan man kan se ovanför butiksdörrar i mindre affärer.
Den är guld värd för jag bor i en lägenhet där det blir 28-30 grader och det stoppar jag inte för.
Det finns ju idag ganska billiga transportabla aggregat som inte är allt för dyra. Jag har sett att t.o.m. ICA säljer dom till extrapris ibland. Om du är som jag att du inte tål värmen så tycker jag absolut du ska införskaffa en.
Tänk bara på att du måste kunna leda ut den varma luften genom fönster eller ventil.
I vissa hyreshus, bl.a mitt, är ju inte heller ventilationen gjord för allt för varma sommrar, hos mig sprutar det in 25-30 grader varm luft genom tilluftsventilerna. Inte så skoj då man själv ska bekosta att ta ner temperaturen.
svenkalle, jag bor liksom du i ett vanligt hyreshus. Jag betalar inte extra för ström eller vatten. Så det lutar åt en portabel/flyttbar AC.

Det är först och främst i sovrummet som den kommer att stå. Det är olidligt varmt där på nätterna. Häromdagen uppmätte jag 34 grader

Däremot vet jag inte om jag litar på billiga modeller från ICA?!? Mitt rum är ca 22 kvm och då behöver jag kanske inte en alltför stor pjäs.

Det kan bli problem med utblåsröret. Vet inte riktigt hur jag skall fixa det eftersom min yttre och inre fönsterkarm är stålinramade och min hyresvärd är med största sannolikhet inte förtjust i alltför omfattande ingrepp i strukturen.

EZ
Har du inget frånluftsdon i närheten, eller vädringsfönster.
Är det stenhus?
Jag kör en Panasonik av älldre modell som jag repat själv. Det är en sådan man kan se ovanför butiksdörrar i mindre affärer.
Den är guld värd för jag bor i en lägenhet där det blir 28-30 grader och det stoppar jag inte för.
Det finns ju idag ganska billiga
Jag gjorde så att jag plockar ut fönsterbågen och ställer agg i fönstret den vara delen av sommaren. Utrymmet ovanför agg har jag täckt med en plexi-skiva.
Aggregatet är något bredare än fönsterkarmen så jag har byggt en stut som går ut genom bågen.
Här kan du se hur det blev.
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02567.jpg
Kan kanske föda någon ide.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem