Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Veckans Fråga

Veckans Fråga

På denna veckans fråga. "Vad tror du Sverige är mest kännt för?" Är det inte avundsjukan? Det första jag märker när ja kommer till Sverige från England varige år, är att alla kontrolerar vad grannarna har för nya bilar som man själv inte har råd med, alla jämför lön och vissa är avundsjuka på vilken form vissa har m.m.

Vad var budorden nu igen?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

I sverige e det antingen för varmt eller för kallt. För torrt eller för blött. För långt eller för kort. För smalt eller för brett.Alla vill att det ska va lagom och ingen e nöjd!
Tintin
Tintin,
Nu slog Du huvet på spiken!
Bra sammanfattning.

Om jag inte har helt fel så finns väl bara "Lagom" i Sverige lr e jag helt ute å cycklar i värmen?
Annons
"Lagom" är väl när majoriteten är nöjd.
Det är rätt! Lagom finns bara i Sverige. Men anledningen att det inte finns nån annanstanns är att det egentligen inte finns nåt lagom. Fyll en tunna med lagom mycket vatten så förstår du precis hur mycket vatten jag menar. Eller hur?
Fel Tommie!
Ordet lagom med samma betydelse som vårat, finns tydligen även i norskan, japanskan, finskan och estniskan.
Det har jag läst (alltså måste det vara så hahaha).
Denna eviga svenska avundsjuka, en sjukdom som ställer till det för många. Varför är det så egentligen, tro?

Lagom är bäst, här i Sverige i alla fall. Det är inte bra när det är för varmt el kallt, när det inte regnar el regnar för mycket, alltså lagom är bäst. Konstigt ord, vad betyder det egentligen, lagom för mig kan vara för mycket el för lite för andra. Hur vet jag vad som är lagom för andra?
Men det är ett bra ord att ta till ner det tryter med andra ord.
Sverige är nog mest känt för ett "lagom smorgasbord"
Komplettering: Sverige är nog mest känt för ett "lagom smorgasbord som tar livet av sig"
Lagom= tillräckligt eller perfekt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem