Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Barn som mår dåligt

Barn som mår dåligt

Vad gör man om man på nära håll märker att ett litet barn kanske mår dåligt. Om han gång på gång talar om att han får slag hemma, om han gråter när han skall hem.
Skall man fråga föräldrarna om det är sant, själv tror jag inte det, vem skulle erkänna något sådant.
Skall man anmäla det till socialtjänsten, och få hela släkten emot sig.
Själv tycker jag svaret är enkelt, ta barnet på allvar och gör det ditt hjärta säger dig, i mitt tycke är allt annat otänkbart än att anmäla missförhållandena.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är inte så enkelt att säga vad man skall göra, men det värsta man kan göra är att nonchalera barnet och strunta i att reagera.
Det smartaste är väl att kontakta BRIS,så får man ett proffsigt
uttalande.Dom har många fall varje dag.

www.bris.se/
leiake:
Mig veterligen är BRIS till för barnen alltså det är barnen som ska ringa dit inte vuxna om det var så som du menade.
Men annars har du rätt ta alltid barnen på allvar, sen kan det vara svårt att veta hur man ska gå till väga, lite beroende på hur gammalt barnet är. Det finns säkert olika instanser att ringa i de olika kommunerna i Sverige annars finns sociala jouren där kan man säkert få råd om hur man ska gå tillväga. Är det riktigt grovt o du själv har sett vad som hänt, ring polisen.
Det handlar inte om att få någon emot sig utan om barnets bästa i första hand.
Annons
Visst är BRIS till för barnen i första hand, men som vuxen kan man visst ringa dit vid vissa tider för att få råd och stöd. http://www.bris.se/adults/

BRIS har även en telefon för vuxna med problem som rör barn.

Detta har jag kopierat,ur Wikipedia.

Man lär så länge man lever,som Göcke brukar säga.
Samma minut He,he
Leiake: Så här är det... Stora hjärnor tänker lika
P&K
Jaha där ser man, det var ju bra att BRIS tillhandahåller hjälp till vuxna oxå, tänk om det vore fler vuxna som tog den chansen för att få råd o hjälp.
Kattis skrev:
Micke vad är problemet?
Hej på dig , läste just ditt inlägg och jag kan bara säga att jag blev ledsen.
Om du misstänker saker och tror du har belägg för detta , varför vänta?
Se på det så här- vad har DU att förlora?Tänk på barnet OM det är sant det är mycket värre än att du förlorar en nära relation.Glöm inte att sin egen känsla brukar oftast vara rätt.Tänk på barnet,skit i vad alla andra säger barn ringer INTE bris i första taget dom hoppas att andra vuxna ser vad som händer.
Följ ditt hjärta.
Tack Kattis!

Jag anmälde detta för en månad sedan, och det har inneburit att en del av släkten tagit avstånd från mig, men tro mig, de som inte förstår allvaret av sådant här, dem har jag inget behov av som vänner.
Deras resonemang går uteslutande ut på hur synd det är om pappan om det inte är sant, de tycks inte för ett ögonblick bekymra sig för den lille pojken, om hans berättelser är sanna, skulle utredningen visa att de faktiska omständigheterna kanske inte stämmer med pojkens berättelser, så är jag övertygad om att det likväl ligger något allvarligt bakom, ingen rök utan eld gäller väl även små barn!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem