Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorfel

Datorfel

Är det någon som har ett tips, om vad som är fel.
Sålde min gamla Presario 8144 häromdagen. Kollade så att den funkade och lastade sedan in den i bilen och levererade.
Efter några timmar ringer killen och säger att den inte fungerar. Först ingen bild, och sedan så är det så att då man sätter i sladden så startar datorn i några sekunder (utan bild) och stannar sedan. Detta utan att man tryckt in startknappen?

Jag hittade en liten tunn tvåpolig kabel märkt P9 som hängde löst, men hittar ingen kontakt. För övrigt så har jag ingen aning om vad som kan vara fel.
Det hörs inget ljud från datorn.
Antal svar på detta inlägg: 6
låter som några kort har skramlat loss i transporten också
Ett alternativ till Göckes förklaring skulle kunna vara fukt eller damm/smuts.

Problemet kan uppkomma just i samband med transporter och liknande eftersom datorn blir omskakad.

Har en bärbar som vid ett tillfälle uppträdde på samma sätt. Den gången var det damm som ställde till det.

Överhettningsskyddet klippte då av strömförsörjningen till moderkortet med en gång.

EZ
det där låter som ett klassiskt "grafikkorts lossninga med flytt" problem. eller ja det kan lika gärna va nån annan komponent som skakat loss.
Annons
Att sätta i kontakten och en fläkt då drar igång ett par sekunder...så har alla mina datorer alltid betett sig. Undrar om det inte är strömaggregatets fläkt som reagerar på att det plötsligt får spänning.

Det tror jag inte är nåt fel utan en egenskap datorer har...kanske inte alla, men en del.

Det andra är jag benägen att hålla med de övriga på att det är grafikkortet som skakat loss, ändrat läge eller liknande.

En tekniker sa till mig en gång att om sådant inträffar så kan man lyfta datorn nån decimeter upp och bara släppa den i bordet...den lilla smällen kan "skaka rätt" sakerna igen....har dock aldrig provat det själv.

//Breeze
Själv är bäste dräng, eller gammal fabror kan själv.

Det löste sig av en slump. Jag pillade runt lite i burken, och det visade sig att den strömbrytare som sitter i chassit, bakom fronten, hade lossat lite och glidit ur läge. Den satt ju bara fasttryckt med ett par plasthakar. När den gled ur läge så hamnade knappen i intryckt läge hela tiden. Jag vet inte hur datorn är konstruerade, eftersom den då stannade igen efter några sekunder, och inte fortsatte att gå, men iaf, så funkar burken igen, och jag slapp att skrota en bra dator.
enkelt utryckt så fungerar dessa strömbrytare som mjukvarubrytare
de ger en etta eller nolla till en krets för att ställa om sig och
ge nätaggregatet på eller av signal.

så när den första ettan/nollan kom för att slå på så var allt frid och fröjd
men när datorn väl var på väg att starta så känner den av brytaren igen och då visade den att det var en etta/nolla igen. och det betydde i detta läge att den skulle stänga av.

bra att du fann felet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem