Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

HP Laptop med fel på ljud

HP Laptop med fel på ljud

Hej!

Jag har ett konstigt problem.

Min HP Pavillion (ganska ny) tappade ljudet helt plötsligt!

Saken är den.. att jag kopplar den till recievern med en audiokabel mellan hörlursutgången, och AUX-ingången på recievern.
Perfekt att lyssna på Mp3 musik ju. Men....... strax efter jag börjat göra det här, så märkte jag att datorns ljud inte fungerar. FÖRUTOM då genom recievern. DÅ finns alla ljud där. Men tar jag ut kabeln, har jag inget ljud.
Det är nästan som om datorn tror att där sitter en kabel i hörlursuttaget hela tiden. ... för då SKA den ju vara mute..

Tror jag har varit igenom alla samtliga inställningar som finns. + att jag ominstallerat ljudkortet. Det känns som om det är ett mekaniskt fel.
..dessutom lyser det rött från uttaget... Skumt!

Någon som har en aning? Vill ju helst slippa lämna in datorn. Man vet ju aldrig vad som (om ens något) finns kvar på den när man får tillbaka den.

Göcke? Rob? EZ? Please!
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Måste ju vara någon ljudinställning, eftersom ljudet försvann när du kopplade in recievern.. jag är inte så haj på ljud iofs så jag är osäker. Är datorn ny så har du ju support på den gratis, om du nu inte köpte den privat? Jag har också HP Pavillion laptop. Testa att gå in på HP:s hemsida och se om det finns nåt där av intresse. Sedan har du ju även supportguiden som ska finnas i din dator.. Startmenyn - Hjälp & support. Nåväl, jag är som sagt inte så haj egentligen, men halvdana tips är ju bättre än inga tips alls?!
Hoppas du får till det, och att du kanske får bättre tips från IS moderatorn Göcke.. han brukar kunna en hel del faktiskt :)
Har du inte nån inställning i Kontrollpanelen->Ljud o ljudenheter som står fel
Några frågor av ordning först.

1. Har det alltid lyst rött i kontakten? Kan det vara så att du inte har sett det tidigare?
2. Om du stoppar in sladden i laptoppen men inte kopplar in den i receivern, fungerar ljudet i datorn?
3. Har du uppgraderat dina ljudkortsinställningar?
4. Har du kollat att anslutningen till receivern är strömmässigt kompatibel med din dator?

EZ
Annons
Nu slog det mig plötsligt ju....
Kan det helt enkelt vara den inbyggda högtalaren som inte fungerar?

EZ: På....
A svarar jag "Vet ej"
B Nix... (det var nu jag kom på det där genant enkla med högtalaren)
C Jäpp
D Que??
OK, då blev det lite klarare.

Nja, i förlängningen är det självfallet högtalarna som inte fungerar men jag är i stort sett säker på att de inte är trasiga!

Jag skulle tro att det alltid har lyst i kontakten. Du har dock inte sett det eftersom det har inte funnits någon anledning att uppmärksamma detta, dvs förrän nu...

Med andra ord så kan vi nog utesluta hårdvarufel. Eftersom du har den senaste uppgraderingen så återstår två ganska vanliga fel:
1. Programfel
2. Inställningsfel (som sixten 74 och svenkalle var inne på)

Om du är säker på att du har tömt ut alla olika inställningsvarianterna och kontrollerat att de aktuella programmen fungerar så återstår tyvärr inget annat än att lämna in den. Du spar tid men tyvärr inte pengar

EZ
EZ: Jag ser det tvärtom...

Pengar kostar det inte. Har full garanti...

Men vad finns kvar på datorn sedan "de" rotat runt i den?
Det är snarast det som gör att jag tvekar....
(+ då tiden jag tvingas leva mitt liv utan dator....)

......jag har hört att det finns ett liv utanför skärmen? stämmer det, eller är det bara ett illasinnat rykte?
Skulle det mot förmodan hänt något annat på datorn sedan du lämnat in den så har du ju "garanti på garantin" så att säga. Du kan ju alltid testa att ringa till supporten och se vad de säger om det? Då du lämnat in den så har du väl en garantitid på det dom gjort också, om det nu skulle hända nåt antar jag.
Livet utanför skärm finns nog Hehe!
Nåja, jag hoppas det kommer igång för dig så småningom..
Länk med tfn nummer:
www.http://welcome.hp.com/country/se/sv/contact/phone_assist.html#section1



aha.. såg nu att du får klistra in hela länken i webläsarens browser så funkar det bättre..
Har u provat systemåterställning? Annars så har jag haft liknande problem, löste det genom att kolla mina drivrutiner med drivergenius. Hämtade sedan hem en drivrutin, inte original, och sedan dess har det funkat. Prova hämta hem någon hemmagjord drivrutin från www.download.com, brukar funka bättre än de fabriksgjorda...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem