Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Indexering

Indexering

Hej
Är det någon som vet hur bildbyråer indexerar eller sorterar sina digitala bilder ?
Vilken program som är bäst?
Har samlat kring 30 000 bilder och Photoshops album klarar inte det, har testat Imach , Acdsee, men jag är inte nöjd .
Tack för hjälp
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

inte för att jag vet, men de har förmodligen det upplagt i en databas som klarar så stora volymer. sql eller mysql ,Oracle eller någon av de andra som finns där ute.
Japp de har hänvisningar till sina bilder i en databas annars vore det omöjligt att hitta bland så många bilder om man inte kan söka på dem...
Tack
Då får jag lära mig en ny databas program, suck
jag har läst att Cumulus skulle fixa detta ...vad tror ni ?
Kent
Annons
Funkar säkert bra har ingen aning... jag föredrar o skriva mina egena program när det gäller sånt där så...
Kent, kan du inte dela upp antalet bilder, behöver de vara tillsammans i en hel databas. kan man inte dela upp dem i kattegorier så blir söktiden mindre också.
Det är väl en va meningarna med att ha dem i en databas att man dels delar in dem i kategorier och även att man kan söka på komentarer och bildnamn och datum bilden togs mm..
Rob du har så rätts så. men om de har begränsning i antal poster som tex. Photoshops album så kanske man fortfarande kan använda sig av den genom att dela upp dem.
och det var bara en tanke som slog mig och det kan ju vara kul att höra om Kent har testat det.
Tacka vet jag MySQL databaser där blir det inte fullt med poster så fort ja om man inte har över 8 biljoner GB eller vad det är den klarar av som max storlek..:)
Hej
Tack för alla bra tips .
Jag har gjort så här, sortera allting efter kattegorier .Jäv…jobb! sen har set till att ha kvar exif info ,så att inte kommer bort efter redigering av bilderna…bla bla bla
Sen testar jag med ThumbsPlus ..ett program som kan hämtas från http://www.cerious.com/thumbnails.shtml jag vet inte hur det kommer att funka.
Man skapar en databas som programmet skannar efter nya inlagda bilder….
Har funderar på MySql men .....ni förstår …
Trött blir man i vilket fall.
Ha det bra till er alla.

Göke
Jag har testat Photoshop album och den blir slö ..mycket, mycket slö….
Det är klart om man delar blir det lite bättre.
Det som är bra med Photoshop Album, är att man kan söka hur man vill och den hittar .
Men som sagt slö , testade en trial av Paint shop pro album och den åkte bort ganska fort .
Testade om att göra små album men ..långsamt som f…

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem