Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Epostkonton

Epostkonton

Har ett epostkonto hos telia, installerat på min bärbara dator. När jag sedan kommer till min arbetsplats som har en annan bredbandleverantör kan jag inte skicka mail. Måste då ändra på SMTP och skriva "smtprelay1.telia.com" på utgående post istället för "mailout.telia.com". Hur löser jag smidigst detta lilla problem? Dubbla konton?

Uffe
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

dubbla konton
alternativt via webmail
Webbmail är att föredra.Pajar din hårddisk eller något annat,så har du
alltid dina mail intakta på deras server där den lagras.

Jag har haft www.hotmail.com i många år.Ett par av- brott på 10 år.Det är
service.Jag har även www.yahoo.se som är snarlikt. Sen finns G-mail,
men där har jag ingen erfarenhet.Sen måste man visst bli inbjuden.
Smtp-kontona behöver man anpassa efter den internetleverantör man har. Alltså får man hela tiden ändra beroende på var man är, såvida man inte har tillgång till en webb-baserad smtp-server genom vilken man kan skicka sina mail var man än är.
Jag trodde telias smtprelay var en sådan, men antagligen inte då. (kör själv inte telia). Har du provat om det funkar att skicka via denna adress hemifrån också?

Mitt råd är att kontakta telia och fråga om de inte har en lösning för detta. Det borde de ha med tanke på dagens mobilitet när det gäller datorer.

Annars är det väl webmail som gäller från jobbet och sedan ladda hem mailen när du kommer hem. Dubbla konton känns lite onödigt om man inte har egentligt behov av det.
Annons
Leiake: jag har sett dig proklamera hotmail många gånger. Har man betalt för ett teliakonto så är detta mycket bättre och det kommer man också åt via webben. (liksom hos de flesta internetleverantörer)

Hotmail har en förmåga att dra till sig skräp, har låga utrymmesbegränsningar och raderar gärna konton om man inte loggar in på ett tag.

Mail som kommer från hotmail-adresser känns dessutom oseriösa jämfört med andra adresser.
Håller med Telamundo. Jag har också förundrats över Leaiks överförtjusning då det gäller Hotmail.
Du brukar skriva att proffsen använder det programmet, det tror inte jag är så vanligt, möjligen som andraprog man avvänder på webben.
Jag använder Outlook Express tillsammans med PopTray som spamskydd.
Tror att MailWasher skulle vara bättre då det går att koppla till t.ex Spamcop, men då deras gratisprog bara tillåter ett konto har det blivit PopTray.
Jag har nämligen flera konton, och det fungerar alldeles utmärkt i Outlook Express och jag tror det skulle vara bra lösning för för uffe_gus.

Vet någon om det finns möjlighet att koppla SpamCop. till PopTray, tex via nåt tilläggsprog eller liknande, hör gärna av dig.
Tack för alla svar. Funderar på en tredje lösning med ett nytt användarkonto som man kan logga in och använda på sin arbetsplats.
Det hjälper väl inte att skapa en ny maskinvaruprofil?
Har G-mail, Hotmail, Spraymail, Bredbandmail och några till. Ingen kommer i närheten av G-mail enligt min åsikt. Den är helt enkelt så mycket bättre på allt.
EZ
Håller helt och hållet med ElectricZombie. G-mail är överlägset bäst, även om jag också har andra konton.
Jag får ge mig då.Hotmail är "skit".Konstigt att 400 milj.använder sådant
skräp.Men man vänjer sig,och sen är det svårt att byta.
leiake, 1,2 miljarder människor i Kina använde fram till 1989 antingen blåa eller brunröda kläder tillverkade av samma fabrik...

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem