Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

4-Skift

4-Skift

Hallå vi ska börja 4-skift på jobbet problemet är bara att vi inte vet vilka olika "skiftgångar" det finns.
Har ni förslag eller ideér var vi kan hitta det vore det bra.
Vi ska slå igen ett dygn under helgen det är det enda som krävs.

Mvh Noflo!
Antal svar på detta inlägg: 8
Det enda jag vet är att allt måste vara bättre än 3-skift.........
Inte som detta 4-skiftet såg ut som vi fick förslag på!
Hade jag vetat hur jag la uppen bild så hade du fått sett det!
Så den som vet det kan ju skriva hur man gör så får ni se!
Har detta med den nya arbetstidslagen att göra eller är syftet ett annat?
Dom nya EU-reglerna som träder ikraft 070101 innebär att man måste lägga 11 timmars vila per dygn sen är det visst upp till arbetsgivaren att tidsbestämma dygnet. Ska själv på utbildning om detta nu på fredag.
Annons
Nej det har med ökad produktion att göra!
Jag kanske ska berätta att i min verksamhet så använder vi ett schemaprogram (Time care) där arbetsgivaren lägger in vilken grundbemanning som behövs under dygnet sen lägger personalen in sina önskemål hur dom vill jobba, fungerar både för dag o nattpersonal. Ett jättebra hjälpmedel i flexibel schemaläggning , ger också anställda möjlighet till byte av arbetspass.
EU-bestämmelserna går att kringgå i vissa fall. De kom till pga Portugiska långtradarchaufförer slarvade med vilan.
Sedan så är det naturligtvis bra med vila mellan passen, men tyvärr så tror jag att det blir en försämring, med mindre fridagar.
PerAsk: vill nog säga att det blir fler fridagar, har kommit fram med ett schma där vi jobbar tre pass ledig 4-5 dagar detta är rullande så det blir mycket mer ledighet!
Sen är det bara att hoppas på att övriga kollegor och chefer godkänner detta, men det är bara att hoppas!

Noflo
Skulle vara intressant och se ert schema.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem