Torsdag 16 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tonårs regler

Tonårs regler

Hejsan alla

Jo jag tänkte ta upp en sak man kunde diskutera.
Hur länge tycker ni att barn ( tonåringarna ) ska få vara ute o vad ska dom inte få göra ?
Det e olika för föräldrar o så
För att ifal det e Nrj in the park exp. en onsadag och det är i Kungsan och sliutar klockan 22 ska man få vara ute då ? eller ska man vara hemma ?
Antal svar på detta inlägg: 9
är det en onsdag och du har skoldag
dagen efter så bör du ligga i sängen och sova
om du är 13år och efter 22.00
äru dum eller? klart att man får va ute...iaf om det är konstert
Håller med Göcke. Ungdomar gnäller alltid om hur trötta dom är.Men kan vara ute hela nätterna
Annons
Självklart så kan en tonåring få vara ute längre en onsdag kväll ...om det är nåt särskilt..

Men visst är vi föräldrar rädda många gånger när ni är ute på äventyr,
för många unga flickor fattar inte på allvar vilka risker de utsätter sig för ibland.
Dels genom klädsel som av männen uppfattas som *utmanande* dels genom att gå ut ensamma när det är mörkt, dels genom att berusa sig med nåt.
Kanske tom. en kombination av alla tre...
Visst är det för JÄVLIGT att man inte kan göra allt detta utan risk att bli våldtagen/utnyttjad med mera, men det är ju så, att vissa män bara inte kan låta bli att ta tillfällen i akt...om man så säger..
Men unga flickor verkar att tro, att det räcker att säga nej....suck..!
Bra Ann-Sofie, håller helt med Dig.

Ja du Anne_Sofie, och alla andra tonårsföräldrar. Att sätta gränser och sedan stå fast för dessa är ju inte lätt. Jag anser dock att har man skola dagen efter så bör man lägga sig senast ca:22.00. Skolan tar väl inte hänsyn i betyg och "närvaro" om det är konsert mm.

Om sedan flickorna klär sig "utmanande" och risken är större att de blir ofredade så måste väl vi föräldrar upplysa och även där sätta gränser. Att man sitter hemma o är orolig och rädd när ungdomarna är ute mår väl ingen bra utav. Självklart är ungdomarna egna individer men så länge de bor hemma och föräldrarna är ansvariga så är det väl i alla fall föräldrarna som bestämmer....

Jag har själv en fjortonårig kille och en sextonårig tjej. Aldrig några problem varken med sovtider, klädsel eller tidspassning. Sätt gränser, ge upplysningar och visa att ni kan lite på era ungdomar.....Lycka till!!

Jag tycker nog att en 13 åring inte ska gå på konsert en vardagskväll även om den sluter 22, innan ni är hemma varvat ner i kommit i säng är kl säkert en bra bit efter 23 o det är alldeles för sen om du ska upp tidigt nästa morgon. Skolan tar ingen hänsyn till att du kom sent i säng precis som en arbetsgivare inte heller tar någon hänsyn till det utan kräver att man gör sitt jobb o det är precis det som du gör i skolan, jobbar.

Sedan är där den andra biten som Anne_Sofie tar upp, tyvärr så stämmer det som hon säger.

Gränssättning o att stå fast vid det som är sagt är det bästa men det måste göras redan från liten ålder om det ska funka smidigt.
Cribbe...vet du...jag tror att även en 13-åring med glans klarar av en sen kväll ngn enstaka gång...om det ex.vis är deras favoritband som spelar en kväll.
Att sätta gränser är ett måste....
Jag har själv tvillingflickor som nu är vuxna..och självklart så upplyste/varnade vi om alla faror som finns..men man är ÄNDÅ orolig...

Det känns iallafall skönt nu...att de i vuxen ålder säger sig vara nöjda och glada med sin uppväxt.... även att de uppskattar att vi hade regler...hämtade dem efter utekvällar med mera...fast DÅ gruffade de minsann..fniss..*
Härligt Anne_Sofie! Visserligen har/hade jag svårt att tillåta mina att vara ute så där mitt i veckan. Helt förbjöd sånt. Vi tänker olika vi föräldrar o man blir nöjd med sig själv när barnen lyckas och visar uppskattning när de blir äldre....Kan bara önska dig lycka till

Sedan vill jag bara kommentera Tozza! Självklart att gränsdragning skall börjas i tid och när våra "duvungar" är mindre.

Tack för ordet i detta ämne och lycka till med era tonåringar och deras syskon. Mina barn sover nu och det skall jag med

/Cribbe

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem